Achterklep automatisch open laten gaan

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

Hallo, is het mogelijk om de achterklep automatisch omhoog te laten gaan d.m.v een druk op de afstandsbediening?
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Alles kan maar heeft altijd een kostenplaatje.
Volgens mij is het nooit leverbaar geweest op een V40.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Jumpman
4th Gear member
Berichten: 604
Lid geworden op: 27.09.2010 - 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Volgens mij is dat idd geen fabrieksoptie.
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

Volgens mij is het alleen een V60 en een V70 optie,

Soms heb je de oplossing dmv een extra veer of een sterkere gasveer,
Als je 2x op de afstandsbediening knop drukt, of op de knop op het dashboard, springt de klep een stukje open,

Optie 1:
Misschien kun je iets fixen met veren, bij Bijv. Een VW Golf 6 hoef je enkel de gasveren om te draaien, en de beugel op de carrosserie om te draaien (niks slopen/slijpen, niks beschadigen) , en dan gaat de klep automatisch open, 2 minpuntjes, hij gaat 3cm lager open en bij koud weer werkt het niet ivm met gasdruk.
Youtube filmpje:



Optie2:
Gasveer loshalen, bovenste kogelkop eraf halen, spiraalveer om cilinder heen met een ring onder en boven (tbv meer veerdruk), en gasveer weer monteren.

Afbeelding

ik wil dit ook wel, ff kijken of dit mogelijk is
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Net als op de V50, de V60, de V70/875, de V70/285 en de XC90 niet beschikbaar.
Zal wel weer op gereageerd worden dat er een universeel hobbysetje in de verenigde staten bestaat maar met dat soort gezwam kun je hier niets.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

bart simpson schreef:Net als op de V50, de V60, de V70/875, de V70/285 en de XC90 niet beschikbaar.
Zal wel weer op gereageerd worden dat er een universeel hobbysetje in de verenigde staten bestaat maar met dat soort gezwam kun je hier niets.
In mijn opinie zijn universele hobbysetjes uit de verenigde staten ook niet de oplossing,
De trucs die ze uithalen bij "pimp my ride" en andere autowaarde verlagende programma's zijn niet haalbaar voor de gemiddelde hobbyist.

De enige optie die ik kon bedenken was de veerkracht verhogen om de klep omhoog te helpen.
Ik vind het wel interessant om toch te kijken of mijn idee werkt, zonder te slopen of te beschadigen, er zit bij mij geen steekje los, het is een nieuwe auto van €35k+,..
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Het nadeel van een hogere veerdruk is wel dat je de klep tegen die druk in dicht moet drukken.
Vooral bij een vuile achterkant, waar je nu de klep aan de schone binnenhandgreep kunt sluiten en het laatste stuk dicht kunt laten vallen, moet je hem dan waarschijnlijk aanduwen, met vuile handen tot gevolg.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Is gaan praten met bedrijven die auto aanpassingen doen, ivm met rolstoel opberg mogelijkheid oid.
Daar gaat achterklep open en dicht , en komt er een arm uit waar de rolstoel aanhangt, dus het kan wel maar zal wel het nodige kosten.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Jeroen C
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 02.12.2012 - 13:35
Locatie: Kopvanoverijssel

Tja, elk voordeel hep z'n nadeel :D

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

snorremans schreef:Is gaan praten met bedrijven die auto aanpassingen doen, ivm met rolstoel opberg mogelijkheid oid.
Daar gaat achterklep open en dicht , en komt er een arm uit waar de rolstoel aanhangt, dus het kan wel maar zal wel het nodige kosten.
Ja, dat is idd een oplossing, maar dan heb je het echt over een auto aanpassing, B&S techniek doet zoiets, maar da's heel duur, en werkt zelden op de originele remote,

En over de vieze handen, ik grijp nog steeds de achterklep vast (gewoonte), maar per ongeluk mep ik hem ook telkens dicht omdat ik nog steeds de grote klep van een station gewend ben, dit is maar een klein licht klepje, dus een beetje tegendruk kan geen kwaad denk ik :D
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
emporionelis
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2011 - 22:00
Locatie: Eindhoven

Hhhmm zou dat ook werken met een V50? hiervoor had ik een Gold V waarbij ik een andere gasveer gemonteerd had met hetzelfde resultaat.
helaas was dat (volgens de dealer) niet mogelijk bij de V50.
maar waar het je dat extra veer verhaal vandaan? misschien wel interessant.
Mijn vrouw zit nu in de states, wellicht dat ze die even ergens kan gaan kopen?
Volvo V50 MY2012 Limited Edition in Black Sapphire
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

Het verschil is wel bij een golf dat de bovenste gasveer bevestiging op de carrosserie geschroefd zit , zodat je deze kan loshalen en omdraaien, waardoor de hoek tov de klep net genoeg veranderd om de klep open te drukken, (denk ik) bij de V40 zijn ze gelast.

daarbij is de V40 kont veel schuiner dan de V50 en de V50 klep is veel groter/zwaarder, ik denk dat dat al lastig word dan,...

En die veren? Zijn volgens mij ook gewoon in NL te koop,..
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
emporionelis
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2011 - 22:00
Locatie: Eindhoven

Dank voor je snelle reactie. het klopt dat de klep zwaarder is en ik was er idd bang voor dat het wat moeilijk ging worden..
waar heb je die veren te koop zien staan? kan het nog altijd overwegen..

Groet

NIels
Volvo V50 MY2012 Limited Edition in Black Sapphire
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

Dat met die veren lees je wel meer,alleen moet je even weten welke sterkte ze moeten zijn,is het wel mogelijk om bij de volvo ze eromheen te schuiven?

Ik vindt het wel super dat er meer mensen zijn die willen helpen met denken, hoe we dit voor elkaar krijgen!!!
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

Bij WWW.ALCOMEX.NL hebben ze geschikte veren, kosten zo'n €3,- p/stuk, en het type heb ik zo berekend:

Als klep dicht is heb je nog 60mm op de zuigerpen, dus als veer ingedrukt is moet hij iig compacter zijn dan 60mm.
Diameter van gasveer stang is 8mm
Als klep op z'n dode punt staat, dwz dat als je de klep op het punt open hebt dat hij net niet zelf omhoog gaat en net niet dichtvalt , is de zuigerstang 50mm uitgeschoven.

Dus veer moet onbelaste lengte hebben van 110mm, belast 55mm ,as diameter van min 8mm en een buitendiameter van max 20mm, gasveer is namelijk 20mm dik.

Op mijn vorige foto staan stempelveren, die zijn denk ik te stug, en hebben geen lange slag, dis ik ga voor RVS draadveren.
Lagere druk en lange slag.

O ja, gasveren omdraaien maakt niks uit, dit was bij de golf waarschijnlijk gedaan wegens ruimte gebrek als je de bovenste beugels omdraait,..
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

Cascam schreef:Bij WWW.ALCOMEX.NL hebben ze geschikte veren, kosten zo'n €3,- p/stuk, en het type heb ik zo berekend:

Als klep dicht is heb je nog 60mm op de zuigerpen, dus als veer ingedrukt is moet hij iig compacter zijn dan 60mm.
Diameter van gasveer stang is 8mm
Als klep op z'n dode punt staat, dwz dat als je de klep op het punt open hebt dat hij net niet zelf omhoog gaat en net niet dichtvalt , is de zuigerstang 50mm uitgeschoven.

Dus veer moet onbelaste lengte hebben van 110mm, belast 55mm ,as diameter van min 8mm en een buitendiameter van max 20mm, gasveer is namelijk 20mm dik.

Op mijn vorige foto staan stempelveren, die zijn denk ik te stug, en hebben geen lange slag, dis ik ga voor RVS draadveren.
Lagere druk en lange slag.

O ja, gasveren omdraaien maakt niks uit, dit was bij de golf waarschijnlijk gedaan wegens ruimte gebrek als je de bovenste beugels omdraait,..
En die kun je er zo tussenschroeven bij de volvo???
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

Ehhh, moet ik nog ff proberen, heb vandaag alleen de gasveren ff omgedraaid, maakt niks uit, wat ik ergens al dacht, slag en veerdruk blijft hetzelfde,..

Kogel bevestiging aan de zuigerstang is kunststof en kun je losdraaien,..
Dan veer over de stang heen schuiven met m8 ring aan beide uiteinden van de veer( om beschadiging gasveer te voorkomen) en dan gasveer weer monteren, zit met een metalen klipje over de kogelkop, die moet je ook eerst losklikken om los te halen van kogel, met kleine platte schroevendraaier.
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Thomaserati
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.11.2013 - 20:18

Cascam schreef:Ehhh, moet ik nog ff proberen, heb vandaag alleen de gasveren ff omgedraaid, maakt niks uit, wat ik ergens al dacht, slag en veerdruk blijft hetzelfde,..

Kogel bevestiging aan de zuigerstang is kunststof en kun je losdraaien,..
Dan veer over de stang heen schuiven met m8 ring aan beide uiteinden van de veer( om beschadiging gasveer te voorkomen) en dan gasveer weer monteren, zit met een metalen klipje over de kogelkop, die moet je ook eerst losklikken om los te halen van kogel, met kleine platte schroevendraaier.
Welke veer heb je uiteindelijk besteld?
Gebruikersavatar
Dibadro
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.12.2012 - 15:26

Opzich wel handig, maar heb vaak mijn vriendin mee.
Achterklep is nu stem gestuurd. ::D
zakraket
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35

Heeft zij de de broek aan dan? ;)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Plaats reactie

Terug naar “V40”