Achterklep automatisch open laten gaan

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Hah dat wordt straks een optie van 500 euro bij volvo, heb je wel een patent aangevraagd voor je oplossing? ;)
Drekkie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 04.12.2013 - 14:04

Troxelke schreef: De veren heb ik besteld bij Alcomex. Ja ze zijn zwart te spuiten maar goed ik vind dat niet zo erg.

@ snorremans: ben je daar echt bang voor? Het is natuurlijk wel een hele flinke voorspanning ... maar dat zal toch niet echt gebeuren?
Welk asdiameter heb je gebruikt van de veer? 9,5?
Wat voor extra rubbers heb ik precies nodig voor de algehele montage. Waar kan ik die kopen?
Zou t met 1 veer ook functioneren?
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
Gebruikersavatar
dbt
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 21.05.2013 - 14:52
Contacteer:

Hier zitten ze er ook nog steeds in en met de 20.000 km beurt alles prima geen op of aanmerkingen van de dealer.

@duind498 ook ik heb 2 veren (elke kant 1) geen idee of het met 1 ook werkt...
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT


foto's van mijn V40
Historie in beeld
HansMu
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.10.2013 - 15:47

Ik heb de veren ook geplaatst precies zoals troxelke. Montage duurt ca 15 minuten vooral omdat de doppen op de gasveer nogal vastgedraaid zitten en de borgringen lastig te monteren zijn. Maar het is kinderlijk eenvoudig en het werkt perfect. De klep sluiten heeft nu een duwtje nodig itt voorheen. Dat heb ik graag voor over.
Bedankt voor de tip troxelke.
HansMu
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.10.2013 - 15:47

Een montagehandleiding voor alle niet-technici onder ons (zoals ik).

De oorspronkelijke gasveren zitten ieder op 2 plekken vast aan de auto. De gasveren zijn bevestigd met een kunststof dop die op zijn beurt weer vastzit met een springveertje, (half)rond, zwart, met aan iedere kant een bolletje). In het midden van de springveer zit een gleufje waar je een platte schroevendraaier tussen kunt duwen. Als je dat doet, wring je het springveertje los (raak 'm niet kwijt). Dat doe je aan de beide kanten, boven en onder.
De gasveer laat nu gemakkelijk los van de auto. Let op: de achterklep is behoorlijk zwaar en zal, met slechts 1 gasveer, niet open blijven staan. Steun de achterklep met iets of maak 'm dicht.
Je hebt nu de gasveer. Aan de dunne kant draai je de plastic dop eraf (waar net die springveer omheen zat). Met de brede kant naar onder draai je de dop los als een fles (linksom). De dop kan erg vast zitten. Spuit er wat kruipolie in en/of gebruik 2 waterpomptangen om te zorgen dat de gasveer niet meedraait. Ik heb een doekje onder de waterpomptang gedaan om de gasveer niet te beschadigen.
Als je die eraf hebt, doe je eerst een kraanrubbertje, dat het ringetje en dan de veer, dan weer het ringetje en dan weer het kraanrubbertje eromheen.
Je draait de kunststof dop er weer op en dan monteer je de gasveer weer. Het is lastig om de springveer eromheen te krijgen maar met een beetje trekken en duwen met de schroevendraaier lukt het wel.
Je doet hetzelfde aan de andere kant, en dan ben je klaar.

Veel plezier ermee en als ik je nog kan helpen, dan hoor ik het graag.

Benodigdheden
Bij alcomex (binnen 2 dagen in huis!)
2x ST11740 STEMPELVEER (30 euro, incl bezorgen en btw). Als je op hun website zoekt op de code, vind je ze onmiddellijk.
Bij iedere doe-het-zelfzaak (samen 2 euro)
4x Kraanrubbers met van omtrek ca 2cm met een gat van ca 8/9mm.
4x metalen schijfjes met van omtrek ca 2cm met een gat van ca 8/9mm.

De klep gaat open door 2x op de afstandsbediening te drukken (en dan 1 seconden te wachten).

Groet,

Hans
wessabee
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.03.2014 - 13:00

Super Hans ! Duidelijker kan niet. Bedankt!
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Dit is een handige how-to! Kan wellicht ook op andere modellen gebruikt worden (v50/v60)? Ik ga deze zomer als ik tijd heb een poging wagen, lijkt me erg handig namelijk! Zijn de veren trouwens altijd groen van kleur?
Drekkie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 04.12.2013 - 14:04

Graag zou ik nog wat ervaringen willen horen van mensen die dit toegepast hebben en of dit een betrouwbare aanpassing is. Wellicht zijn er nog verbeterpunten?
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

Mooi mini-projektje, goed haalbaar voor een huis tuin en keuken knutselaar :)
Nu wachten op de eerste die het omgekeerde doet, namelijk automatisch sluiten (kan niet zonder electro of hydrauliek/pneumatiek, weet ik ook wel...)
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Ik had dit ook bij mijn v40 gedaan.
Leuk gevonden,maar ik heb ze inmiddels terug verwijderd.
Voor mij persoonlijk ging de koffer iets te stroef dicht met de veren erop.
Nu kan ik de koffer terug mooi vanzelf laten dichtvallen.
En staat het kofferdeksel niet vol met handen van dicht te duwen :D :D
V40 D3 R-design Ice White
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Is zoiets ook mogelijk voor een V70/XC70 model 2004? Of is die klep echt te zwaar?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Kabaal
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.07.2021 - 13:36

We zijn inmiddels een aantal jaar later, hoe staat het met de veren en er bij iemand toevallig iets afgebroken??
Plaats reactie

Terug naar “V40”