Achterklep automatisch open laten gaan

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

We zullen maar zeggen .... het heeft even geduurd (kreeg gisteren de veren op de mat) ... maar de aanhouder wint 8-) 8-) 8-)

Zie hier het resultaat: video.

Nu dus met de ST11740 veren! Het dicht drukken van de klep gaat nog wel oké maar is redelijk wat kracht voor nodig. Verder zie je dat ik aan elke kant van de veren een ringetje (intern 8mm) en een rubbertje (zo'n kraan-afdicht-rubber) geplaatst heb:

Afbeelding


Zo dat is dan gelukt! Wie volgt? 8-) 8-) 8-)
Laatst gewijzigd door Troxelke op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reingraat
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 06.08.2013 - 08:13

Ziet er prima uit.
Gaat ie niet open wanneer je de knop in de linkerportier gebruikt?
Of de standaard knop om de portieren te ontgrendelen?
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

super ik ga het ook doen, kun je me zeggen waar je deze veren gekocht hebt?
en kun je ze niet zwart spuiten dan vallen ze wat minder op
Laatst gewijzigd door rebride op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Het is nu alleen nog wachten wanneer de montage punten van de gasveer uit de beplating breken :D
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

De veren heb ik besteld bij Alcomex. Ja ze zijn zwart te spuiten maar goed ik vind dat niet zo erg.

@ snorremans: ben je daar echt bang voor? Het is natuurlijk wel een hele flinke voorspanning ... maar dat zal toch niet echt gebeuren?
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

komen natuurlijk ook ontzettend veel krachten op het slot te staan, die hier niet op berekend is.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27434
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De kans dat het misgaat is aanwezig, de bevestigingspunten van de gasveren worden veel zwaarder belast. Misschien dat het aanpassen en/of verstevigen van deze punten kan helpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Ik ga mee met Lint en de anderen hier wat het plaatwerk betreft, maar kan je beargumentering dat het een ijzer legering is dus kan meevallen.

De logica dicteert evenwel een serieuse waarschuwing wat het slot betreft (dbosker +1). Het is ook mogelijk dat de veer over een dodepunt heen gaat door de mechanische werking van de klep. dit is te testen door te voelen hoeveel spanning er nog op de veer staat valk voordat hij in het slot valt. ik dacht dat ik je enkele keren zag drukken in je videotje. Als dat het geval is dan zag dat er positief uit want het kan duiden op een dodepunt waar hij eerst overheen moet. Het kan ook duiden op waanzinnige spanning waardoor hij niet eens los wil in een keer.

Na al mijn gelul boven: het is wel VET :devil:
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

LtStone schreef: maar kan je beargumentering dat het een ijzer legering is dus kan meevallen.
Deze opmerking snap ik niet. Ik ga dagelijks beroepshalve met (verschillende soorten) staal om. Hoezo het is een ijzer-legering en kan het meevallen?
Het punt is dat deze punten op een bepaalde kracht worden gecalculeerd. Als deze krachten hoger worden, ga je problemen krijgen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Troxelke schreef: De veren heb ik besteld bij Alcomex. Ja ze zijn zwart te spuiten maar goed ik vind dat niet zo erg.

@ snorremans: ben je daar echt bang voor? Het is natuurlijk wel een hele flinke voorspanning ... maar dat zal toch niet echt gebeuren?
Beplating en montage kogels van de gasveer zijn berekend op de kracht van de gasveer, nu ga je er een onberekende kracht bij op plaatsen, lijkt me niet echt dat dit lang goed blijft, en beplating van tegenwoordig is niet echt dik meer , dit om gewicht te besparen om aan de 14 % bijtelling te komen.

Als ik de veren op de foto zie, vind ik ze vrij grof en met veel veerkracht, dus lijkt mij dat het niet lang op zich laat wachten tot er iets stuk gaat Slot, scheuren in de beplating, scharnieren enz.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Wat ik bedoel is dat ik zijn argumentatie dat die extra krachten niet direct desastreus hoeven te zijn kan volgen want het gaat om ijzer/staal (wat je wilt) en dat moet wel tegen een extra stootje kunnen. Ja meer krachten/spanning, maar het hoeft niet direct te ontaarden is (ook) een logisch standpunt. Ik denk namelijk ook, zonder je direct te buiten te gaan aan allerlei druk metingen enzo, dat die hengels niet direct in gevaar hoeven te zijn. Let wel ik zeg niet dat er geen extra druk zal zijn want die is er. Waar we van mening verschillen is de mate van rampzaligheid.

Dat slot however is een heel ander verhaal...
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

LtStone schreef: Wat ik bedoel is dat ik zijn argumentatie dat die extra krachten niet direct desastreus hoeven te zijn kan volgen want het gaat om ijzer/staal (wat je wilt) en dat moet wel tegen een extra stootje kunnen. Ja meer krachten/spanning, maar het hoeft niet direct te ontaarden is (ook) een logisch standpunt. Ik denk namelijk ook, zonder je direct te buiten te gaan aan allerlei druk metingen enzo, dat die hengels niet direct in gevaar hoeven te zijn. Let wel ik zeg niet dat er geen extra druk zal zijn want die is er. Waar we van mening verschillen is de mate van rampzaligheid.

Dat slot however is een heel ander verhaal...
Dat het geen gevaar kan (en wel tegen een stootje kan) weten jij en ik niet. Ik heb althans niet de sterkteberekening van dat stuk plaatwerk gezien. Uit eigen waarneming, ik heb een machinefabriek met eigen engineeringsafdeling, kan ik je vertellen dat e.e.a. soms wel kritisch is. Uit materiaal (kosten)besparing hoef je niet alles over te dimensioneren.
Je kunt bijvoorbeeld berekenen hoeveel een koker van 300x200x10 (lengte x breedte x materiaaldikte) doorbuigt bij een bepaald gewicht. Dan heb je nog het verschil over kortstondig en blijvend vervormen. Als je weet wat de belastingen zijn, zoek je daar een bepaald materiaal(soort), materiaaldikte of profiel bij.

Nu even terug naar de achterklep. De aanhechtingspunten aan de achterklep + de carrosserie zijn berekend op de drukkracht van de gasveer. Breng je daar grotere krachten op, dan gaat vroeg of laat het aanhechtingspunt verbuigen of afscheuren, of het slot naar zijn grootje. Daar kun je op wachten ! - kwestie van zwaarder belasten van materiaal dan waarvoor het gecalculeerd is. Dan is (met alle respect) jouw uitspraak dat het geen gevaar loopt, en dat er niet allerlei drukmetingen aan hoeven te worden uitgevoerd een gok. Een gok die ik niet graag voor mijn rekening zou willen nemen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Nice de standpunten zijn bekend en nu gaan we wachten.....

Het blijft een leuke gadget ;)
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Ben ik met je eens, alleen als je de juiste gegevens (materiaaldikte, materiaalsoort, constructie, belasting) hebt zou je de uitkomst kunnen berekenen. Behalve de belasting weet je niets, dus blijft het een gok wanneer het stuk gaat.

laatste Volvo (960) verkocht
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Oef wat een discussie hier, maar natuurlijk wel belangrijk dit even te bespreken ;)! Hier mijn ervaringen:

- Het slot ontgendelt elke keer als ik druk, dus die hapert niet zoals hierboven werd gesuggereerd;
- De druk kracht die je nodig hebt de klep te sluiten valt best mee, niet meer dan de kracht die je normaal nodig hebt om de klep omhoog te duwen. Dus als je aan de klep zou trekken maar niet zou ontgendelen komen er een zelfde grootte aan krachten op het slot (dan natuurlijk niet continue). Ik verwacht dat het slot het wel gaat houden.
- De verbndingen van de gasveer dat is natuurlijk het meest spannend, die krijgen direct de kracht van de veer te verwerken. Echter even gekeken, die geven (tot nu toe) geen krimp!

Verder heb ik dit truukje ook bij mijn vorige auto's toegepast (BMW 1-serie en Seat Leon Topsport), daar nooit problemen gehad ...
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Ha ha goed te horen.

En ja wat verwacht je het is hier geen oppervlakkige tiener chatbox of zo; hier hebben de discussies diepgang :devil:
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Snap ik en ben ik ook blij om te horen, hou niet zo van die slappe praat ;).

Update: nog steeds "still going strong"! Niets te merken aan speling of verbuiging of vermoeiing van delen.

Iemand anders al de stap durven wagen?
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

lol, het blijft een zeer leuke gimmick.
laten we zegen ik roep geen nee.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Even benieuwd of je aanpassing het naar een paar maanden nog steeds volhoudt, is alles nog heel?
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Yep, still going strong ;)! Laatst bij de garage waren ze aangenaam verrast ... hoofd-monteur had nog even gekeken, hij had totaal geen argwaan en vond 't een leuke gadget, heeft typenummer van de veren gevraagd ;)!
Plaats reactie

Terug naar “V40”