Hee mensen,
Ik heb zelf een 850, maar ik ben op zoek naar wat info over de 340. Volvo wordt altijd geroemd om zijn veiligheid, maar ik weet niet of dat voor elk model geldt. Ik ben op zoek naar wat info over hoe veilig de bestuurder is als zijn wagen aan de passagierskant flink wordt geraakt door een andere auto. Iemand die geen voorrang verleent of zo.
En zou dat nog te repareren zijn, die schade, of kun je dat vergeten?
Ik hoop niet dat er iemand persoonlijk ervaring mee heeft... maar wel dat ik een bruikbaar antwoord krijg
Alvast bedankt!
Micha
Veiligheid 340 bij zij-aanrijding
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24371
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
als je je bedenkt dat de Volvo 340 in basis een ontwerp is wat in 1976 voor het eerst gebouwd werd, is de 300-serie een veilige auto. Voor die tijd. Maar vergelijk 'm niet met de huidige modellen... De deuren van de 300 zijn wel versterkt met balken dus je kan heel wat opvangen. Alleen zo stevig als een 200 serie is de auto niet. Dus in vergelijk met auto's van die grootte uit die periode is het een hele veilige auto.
Reparatie is een lastige... Hangt er net vanaf hoe hevig het is. Maar rendabel zal dat sowieso niet zijn...
Reparatie is een lastige... Hangt er net vanaf hoe hevig het is. Maar rendabel zal dat sowieso niet zijn...
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- ruuds70
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
Vanuit die tijd herinner ik me nog wel reclames met een rijschoolhouder die een zwaar gedeukte deur in de hand hadden. Hier was iemand tegen op gereden en je zag de verstevigingsbalk duidelijk afgebeeld in de gedeukte deur.
Het verhaal was dat de rijschoolhouder alleen neen nieuwe deur nodig had bij de Volvodealer om verder rijles te geven, dus weinig derving....
Het verhaal was dat de rijschoolhouder alleen neen nieuwe deur nodig had bij de Volvodealer om verder rijles te geven, dus weinig derving....
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Vele jaren terug reden mijn (intussen overleden) grootouders een 340. En mijn grootvader is in die periode aangereden geweest in de zij door een wagentje van de post (uit dezelfde periode als de 340)
Hoe het precies gebeurd is heb ik nooit geweten, maar wel dat de postauto zo goed als total loss was, terwijl mijn grootvader gewoon een andere deur moest steken...
Hoe het precies gebeurd is heb ik nooit geweten, maar wel dat de postauto zo goed als total loss was, terwijl mijn grootvader gewoon een andere deur moest steken...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- michaheefteen850
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29.04.2010 - 04:44
Hah. Okee Dat je bijvoorbeeld met je kop tegen de deur slaat door de impact is dus nog wel redelijk plausibel?
Ik wou dat ze de 300 en 400 serie hier in de VS verkochten... maar ik ben ook erg blij met mijn 850
Bedankt voor de info, mensen.
Ik wou dat ze de 300 en 400 serie hier in de VS verkochten... maar ik ben ook erg blij met mijn 850
Bedankt voor de info, mensen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21028
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hoe dan ook, probeer wel te begrijpen dat een 340 voor die tijd veilig was. De techniek is nu een stukje verder en beter en daarom veronderstel ik dat de veiligheid van toen niet vergelijkbaar is met tegenwoordig.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik heb zelfs foto's voor je. Zat er zelf bij toen het gebeurde (was toen wel 8 jaar, 1998). Volvo 360 uit 85 tegen ford escort uit 97.
De 360 mocht verder rijden, en de escort werd afgevoerd met de oprijwagen, wiel stond er scheef onder, voorruit gebarsten, etc..
De schade is destijds door mijn pa hersteld en we rijden nog steeds met de wagen rond
Anno 2010:
De 360 mocht verder rijden, en de escort werd afgevoerd met de oprijwagen, wiel stond er scheef onder, voorruit gebarsten, etc..
De schade is destijds door mijn pa hersteld en we rijden nog steeds met de wagen rond
Anno 2010:
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
- nvdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50
Tsja, wat versta je onder 'flink geraakt'? Deze aanrijding van opzij leek nog niet eens zo hard te zijn gegaan, en toch overleefden de inzittenden van deze S60 het niet. http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=s60
De kans dat je met je hoofd tijdens zo'n aanrijding iets raakt en daardoor letsel oploopt... ik denk niet dat je dat helemaal kunt voorkomen, anders dan met gordijnairbags en die heeft een 340 niet. Jouw 850 is overigens wel een stukje verder wat veiligheid betreft met SIPS en wat niet al. Deurbalken zaten overigens al in de Volvo 66 (1975), en zelfs in de Euro Safety-versies van de DAF 66 (modeljaar 1974 en verder)
De kans dat je met je hoofd tijdens zo'n aanrijding iets raakt en daardoor letsel oploopt... ik denk niet dat je dat helemaal kunt voorkomen, anders dan met gordijnairbags en die heeft een 340 niet. Jouw 850 is overigens wel een stukje verder wat veiligheid betreft met SIPS en wat niet al. Deurbalken zaten overigens al in de Volvo 66 (1975), en zelfs in de Euro Safety-versies van de DAF 66 (modeljaar 1974 en verder)
- StephanD
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03
Zie hieronder de betreffende advertentie:ruuds70 schreef:Vanuit die tijd herinner ik me nog wel reclames met een rijschoolhouder die een zwaar gedeukte deur in de hand hadden. Hier was iemand tegen op gereden en je zag de verstevigingsbalk duidelijk afgebeeld in de gedeukte deur.
Het verhaal was dat de rijschoolhouder alleen neen nieuwe deur nodig had bij de Volvodealer om verder rijles te geven, dus weinig derving....
En dit was nog een reclame waarin deze aanrijding gebruikt werd:
Excuses dat de scanner te klein was om een pagina in geheel te scannen.
Deze Volvo dealer gebr. van Keken heeft mijn ouders destijds 3 nieuwe Volvo's geleverd.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp