Opknappen van mijn 1800E

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Boele schreef:Dit weekend het dashboard aangepakt. Uit elkaar halen van het dashboard ging vrij aardig, in elkaar zetten was iets ingewikkelder..
Het oude (originele) houtmotief vond ik niet mooi in combinatie met het Nardi stuurtje. Die is namelijk van mahoni. Ik heb hier een soort plakhout motiefje voor gevonden die vrijwel hetzelfde is als het stuurtje. Eerst is het oude folie verwijderd, de aluminium strip geschuurd en vervolgens het nieuwe erop geplakt. Vind het resultaat erg goed gelukt!
De klemmetjes, een soort krokodillenbekjes, zijn goed te monteren met een plamuurmes, dan haken de tandjes niet direct in het dekje en voorkomt dus het scheuren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nu het dashboard weer terug plaatsen in de auto, alles weer monteren en nog wat onderdelen kopen.

Als iemand een controlelampje van de handrem (links in het dashboard) overheeft, houd ik me aanbevolen! Zitten ongetwijfeld in een 140! De grote rode lamp! Helaas toch net iets te ruig los gehaald :-(

Alle klokjes heb ik schoongemaakt, nu nog even nieuwe lampjes kopen. Kan er nu immers goed bij dus vervang ze allemaal preventief.
Hey Boele,

Ik heb een foto gemaakt van wat ik liggen heb. Is er iets bij? Het lichtje van de handrem van de 140 zit in het midden.

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

even te snel geweest
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Mooi gedaan ovlav :)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Strak trekken is niet zo lastig hoor. Het plakt immers. Dus stuk voor stukje strak trekken, dan komt er ook geen lucht onder.


Voor de handremlamp zoek ik een ronde.

Hier te zien, links van de rpm teller!

Afbeelding
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Hoi Boele,

Deze remlichtjes heb ik niet. Sorry
Groetjes
jan
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Het dashboard zit weer in de 1800!

Monteren was toch iets lastiger dan verwacht. Een hoop losse draden met vaak de gedachte: ‘Hoe zat het ook alweer.’ Uiteindelijk allemaal gelukt. Om de Smiths klokjes een extra goede massa te geven, heb ik een draad met 7 stekkeroogjes gemaakt. Hierdoor heeft ie zeker een goede massa en gaan de klokjes geen rare dingen doen.
Afbeelding





Na het dashboard netjes op zijn plaats gemonteerd te hebben, heb ik de rechterdeur er weer in gehangen. Mijn vader heeft toen de draden van de centrale vergrendeling door de doorvoerthule getrokken en aangesloten. Werkte gelijk goed. Op een klein probleempje na: Op het moment van Lock, gingen het slot juist open, en op het moment van Open, gingen de deuren op slot. Bleek een kwestie van draden andersom aansluiten. Dit terwijl we verwacht hadden dat kleur aan kleur moest ;-)
Wat hebben de deurmotoren trouwens een kracht! Gaat allemaal erg soepel open.
Afbeelding


De wielbakbekleding was gescheurd. Bij het VOD een nieuwe set besteld. Deze gemonteerd met aan de randen een laagje lijm. Daarna kon de achterbank er weer in nadat ik de versterker aangesloten had. Uiteindelijk al de vloerbekleding er weer ingelegd. De bekleding van de achterplaat, waar de speakers in gemonteerd zitten, wil ik eigenlijk nog eens van zwarte bekleding maken. Dit kan later ook, zodra ik weer wat meer budget heb.
Afbeelding
Afbeelding

In het buitenland voor een ietwat aantrekkelijkere prijs nieuwe chromen ringen kunnen kopen voor de knipperlichten en koplampen. Voor de zekerheid aan de binnenzijde maar ingespoten met blanke tectyl. Kleine moeite.
Afbeelding

Nu ga ik de panelen die tegen de zijkant zitten opnieuw maken. De bekleding is nog netjes, het hardboard is alleen verteerd. De schopplaten voorin maak ik waarschijnlijk opnieuw van trespa. Achterin wordt het weer hardboard vanwege de rondingen. Trespa is immens moeilijk te buigen!

Ook heb ik wat chromen lijsten gemonteerd:
Afbeelding

Al met al begint het ergens op te lijken! Nu nog even bekijken wat ik met de stoelen ga doen. Heb reeds Sparco EVO stoelen staan maar die zijn waarschijnlijk toch niet comfortabel genoeg voor langer dan 1h rijden..
Afbeelding
Recaro stoelen worden regelmatig gebruikt, iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2347
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Prachtig!!!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , XC60 2.4D 2010
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Gebruikersavatar
Weesje
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 29.03.2006 - 13:19
Locatie: (GLD)

ff een tijdje niet meer deze topic gelezen, wat een vooruitgang!
Ziet er keurig uit
proud owner of a:
- 1969 Amazon B20B - 1986 240 GL B23 - 2001 V40 1.8
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

@ Weesje en Blastaway: Dank!

Dit weekend bezig geweest om de zijpanelen opnieuw te bekleden. Voor het totale bedrag van deze panelen (ruim 300euro) vond ik het een stuk interessanter om ze zelf te maken. Bij http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/kunstleer-met-foam-laag_114/ Skai kunnen kopen met een foamlaag. Bij de Hornbach heb ik een kunststofplaat gehaald van 2x1mtr, 3mm dik. Dit is goed te verwerken!

Maat opnemen was wel lastig. De oude platen waren immers door vocht flink aangetast. Een middag passen en meten heeft geholpen:

Afbeelding


Dankzij de kou moeders weten te overtuigen dat ik in de huiskamer aan de slag mocht. De kleine paneeltjes waar de binnenverlichting in zit, opnieuw bekleed. Ziet er erg netjes uit! Direct gemonteerd. Stroom erop gezet. Brandde direct de zekering door. Nu eerst maar eens uitzoeken of de kleine schroefjes geïsoleerd moeten zitten.

Vrijdag heb ik de originele stoelen naar een autobekleder in Zeist gebracht. De prijs is schappelijk. Kuipstoelen kan ik tenslotte altijd nog monteren.

Vandaag staan de grote panelen op het programma! Het lijstje met things to do wordt steeds korter!
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

De lampjes bleken niet zo zeer problemen te geven. Het positieve stekkertje was losgeschoten tijdens het monteren. Dit was tegen het plaatwerk aangedrukt waardoor er kortsluiting volgde. Opnieuw gesoldeerd, en het werkt perfect! Al geven de lampjes wel wat zwak licht. Zwaardere lampjes zal wel niet gaan met de plastic kapjes icm hitte.

De zijpanelen aan de achterzijde zijn klaar. Het geheel gemonteerd en ziet er naar mijn idee erg mooi uit!
Afbeelding

Mijn vader vond dat je zonder achterruit prima kunt zitten in een 1800. ;)
Afbeelding

Nu bezig met de schop platen die voorin de auto horen..
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Goed bezig! Deze wordt fraaier dan hij al was! Ga zo door!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Afgelopen week heb ik de schopplaten vernieuwd met het kunstleer. Gelukkig waren de zakken nog heel. Het elastiek was kapot en heb ik nu vervangen door ander elastiek van de Hornbach.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien valt, moeten de deurpanelen nog. Ze zijn inmiddels binnen, nu alleen nog even de volgorde van monteren uitzoeken!
Afbeelding

Nadat alle panelen op zijn plaats zaten, kon ik beginnen met het plaatsen van de ruiten. Vooral de nieuwe sierlijsten monteren was een lastige klus. Gelukkig wilde mijn vader me hierbij helpen mbv een flink stuk touw.

Afbeelding

Ik had de grille al gemonteerd, helaas moest hij er weer uit voor het plaatsen van de motorkap! Na eerst een half uur bezig te zijn geweest met het afstellen van de hoogte, kwamen we er achter dat de scharnieren ondersteboven zaten. Dat verklaarde gelijk waarom hij zo hoog lag! Conclusie: nog een keer los, nogmaals afstellen, maar nu ligt de klep dan ook erg netjes!
Afbeelding
Afbeelding

De originele spiegels vind ik niet zo fraai, hiervoor heb ik mooie amerikaanse/engelse Bullet spiegels gevonden van goede kwaliteit. Vind het zelf erg mooi staan!
Afbeelding

Op wat kleine dingen na, zoals de ruitensproeier fixen en het monteren van de ruitenwissers, gordels en stoelen (nadat ze opnieuw bekleed zijn) is de auto bijna af!

Nu maar hopen dat hij door de keuring gaat komen en dat ik niet te veel stilstand-gebreken tegenkom!
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 728
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

vette bak man!, mooie velgen! :)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

B-lennium schreef:vette bak man!, mooie velgen! :)
Dankje! Vandaag even een half uurtje laten lopen, heb nog best wat lucht in mn koelsysteem. Kwam er achter dat bij 4000rpm hij maar 13v laadt.. Tijd voor nieuwe koolborstels of een zwaardere dynamo.. Eens kijken wat er redelijk plug and play mogelijk is.
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

Ik blijf versteld staan hoe je't allemaal klaarspeelt! Echt knap werk met oog voor detail!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Boele, het is een TOPPER!!
Groeten van Frans.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 728
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

13v kan nog net, ik heb nog een gereviseerde 100A uit een 850 dynamo liggen op de plank ik heb er zelf ook zo eentje op mn b30 14V onder zware belasting.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Maar vind mn spanningsregelaar dat nog wel leuk...

Is dat een beetje plug and play? Wss is mn 80ah accu verrot, morgen even een andere testen..
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

De Dynamo van Bas, heeft een ingebouwde spanningsregelaar :) Eventueel kan ik je ook nog helpen aan een goede aftermarket originele dynamo. (met externe spanningsregelaar)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Okay!

Via het volvoklassieker forum wat handige check first dingen gevonden.

Waaronder massa, andere accu (nu 80ah maar niet opperbest), spanningsregelaar meten..

To be continued
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”