Waardevastheid 245

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

Ik vraag dit toch even apart als jullie het goed vinden. Het wijkt wel af van mijn eerdere vraag


Een 245 uit 82 tot 84 is, in goede staat, behoorlijk aan de prijs. Goedkoper zullen die waarschijnlijk ook niet meer worden

Een 245 uit 90 of later is, in een betere staat, vele malen goedkoper.

Ik besef dat niemand een glazen bol heeft maar wat is de waarde waardeverwachting van deze auto's? Zouden deze op zijn minst waardevast blijven? Bij goed onderhoud en uitstekende staat?

Wat is jullie visie hierop?
Gebruikersavatar
mees
5th Gear member
Berichten: 1872
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Als de wereld niet zou veranderen, lijkt het of je een (waarde)verwachting kan doen.
Inmiddels hebben we kunnen ondervinden, dat vrijwel niets (waarde)vast is.
Maar dat wisten we al, gezien de geschiedenis van 'swerelds wel-en-wee.
(gratis ongevraagd) advies: neem een auto die qua gevoel op een mooi tijdstip op je pad komt.
Al dat rekenwerk van vandaag, is morgens anders.
Geniet van het moment en een leuke 245!

.... Tussen 1995 en 2002 een heerlijke simpele 245 Polar 1992 bereden (met kids en sleurhut)

945 '98 475kkm.......20 jaar lang al een heerlijke dagelijkse-maat maar moet november 2022 een ander baasje hebben.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 5#p1243695
& stekkerloze XC40 '18 https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 6#p1694496
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

mees schreef: 06.07.2022 - 19:34 Als de wereld niet zou veranderen, lijkt het of je een (waarde)verwachting kan doen.
Inmiddels hebben we kunnen ondervinden, dat vrijwel niets (waarde)vast is.
Maar dat wisten we al, gezien de geschiedenis van 'swerelds wel-en-wee.
(gratis ongevraagd) advies: neem een auto die qua gevoel op een mooi tijdstip op je pad komt.
Al dat rekenwerk van vandaag, is morgens anders.
Geniet van het moment en een leuke 245!

.... Tussen 1995 en 2002 een heerlijke simpele 245 Polar 1992 bereden (met kids en sleurhut)
Dankjewel voor je reactie.

Ik begrijp wat je zegt maar ik wil een weloverwogen keuze maken tussen emotie en ratio. Ik wil de auto om te investeren en te genieten.

Een 82-83 kost me geen MRB en bij 10K KM ongeveer 1100 euro aan LPG

Een 91 kost me met benzine 688 euro MRB en 3100 aan brandstof
Een 91 kost me met LPG 1492 euro MRB en 1100 euro aan brandstof.

Een 91 LPG is dus voordeliger dan een 91 Benzine
Een 91 LPG is dus 1492 euro per jaar duurder dan een 82-83 LPG.

Met de huidige verschillen in aankoopprijs (gemiddeld) is de 82-83 na zo'n 4 jaar al goedkoper. Er vanuit gaand dat ik er 1 vind die in een goede staat verkeerd (ik heb geduld).

Tenzij de 91 harder in waarde stijgt dan de 82-83 heeft het niet zoveel zin om een 91 te kopen.

Tot zover het rationele. Ik weet dat er ook emoties bij komen kijken maar die probeer ik vooralsnog te onderdrukken haha. Als ik erachter kan komen vanaf welk bouwjaar de 245 verzinkt is, kan ik wellicht opnieuw even aan de slag.
Mastiff
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Een auto als investering is maar voor heel weinig merken/modellen weggelegd.
En bij een auto op LPG is het waardevaste er wel zo'n beetje af....
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

Mastiff schreef: 06.07.2022 - 20:22 Een auto als investering is maar voor heel weinig merken/modellen weggelegd.
En bij een auto op LPG is het waardevaste er wel zo'n beetje af....
De trend van de 82 83 245 zegt wel wat anders. Die dingen zijn bijna niet meer te betalen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 17800
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

En idd op LPG is de waarde direct gehalveerd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 10941
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Södra Holland/Skåne

Sareno schreef: 06.07.2022 - 20:50
Mastiff schreef: 06.07.2022 - 20:22 Een auto als investering is maar voor heel weinig merken/modellen weggelegd.
En bij een auto op LPG is het waardevaste er wel zo'n beetje af....
De trend van de 82 83 245 zegt wel wat anders. Die dingen zijn bijna niet meer te betalen.
je betaald zomaar 5 jaar mrb teveel
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 5263213001 719 2019
Volvo 235BFG30D1 717 2022
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

Hoe bedoel je ? Met een 91 er bedoel je dan toch?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 10941
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Södra Holland/Skåne

Nee, met een 40 jaar oude in de aanschaf prijs
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 5263213001 719 2019
Volvo 235BFG30D1 717 2022
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

OGA244 schreef: 06.07.2022 - 22:05 Nee, met een 40 jaar oude in de aanschaf prijs
Oh zo, ja. Klopt. Maar ze werden pas in 90 en later verzinkt toch? Een 88 is net zo slecht als een 83 en niet veel goedkoper.

Keuzes keuzes. Haha.
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

Ik verbreed mijn zoektocht wel naar 86 87. Er zullen vast wel verbeteringen zijn tov 83. Die paar jaar MRB maken dan ook niet meer uit.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11267
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Hier een trotse bezitter van een '92 Polar. Staar je niet blind op aanschafprijs en maandelijkse kosten, maar besef je dat ze gewoon geld kosten. Onze 240 rijdt niet veel (5-7k per jaar) maar heeft elk jaar gewoon aandacht nodig en dat kost gewoon geld. Ik kan me alleen maar indenken dat des te ouder de 240, des te meer geld je per jaar moet reserveren voor goed en gedegen onderhoud.

Ter illustratie: onze 240 hebben we nu 5,5 jaar. In die tijd is er denk ik voor ongeveer €7500 aan (achterstallig) onderhoud gepleegd, los van de optische verfraaiingen. Je kunt een jaar geluk hebben, dit jaar waren we bij de APK best aan de beurt maar dan rijdt het ook weer heerlijk!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T
Nr. 14: '92 240 2.0 Polar
Nr. 15: '22 V60 T6 Recharge Inscription


Non-Volvo: Passat TDI | Superb TDI | A4 1.8 TFSI | 118dA | 218dA GT | Passat TDI | Passat TSI | X1 xDrive 25e

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Mastiff
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Sareno schreef: 06.07.2022 - 20:50
Mastiff schreef: 06.07.2022 - 20:22 Een auto als investering is maar voor heel weinig merken/modellen weggelegd.
En bij een auto op LPG is het waardevaste er wel zo'n beetje af....
De trend van de 82 83 245 zegt wel wat anders. Die dingen zijn bijna niet meer te betalen.
Dan zou ik niet langer wachten als ik jou was.
Maar persoonlijk geloof ik niet zo in waardevastheid van met name auto's die oud zijn en na inbouw van LPG intensief gebruikt worden.
Feit is natuurlijk wel dat de 245 schaarser wordt en dat zal de prijzen onder druk zetten. Er komt een moment dat jij de laatst nog rijdende 245 kunt bezitten, en die zal dan goud waard zijn.
Maar dat is wat ik in mijn glazen bol denk te zien....
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

Ze worden inderdaad zeldzamer. Ik verwacht geen stijging, alleen ook geen daling.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 22837
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een Volvo uit de 2 serie is gewoon een leuke auto, moet je van genieten en niet zien als een lange termijn investering.
In bestelling: XC60 T6 Recharge Ultimate my 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
C70 Cabriolet 2.0T Rica Stage 1 2004
240 Turbo 1981
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

lint schreef: 07.07.2022 - 11:18 Een Volvo uit de 2 serie is gewoon een leuke auto, moet je van genieten en niet zien als een lange termijn investering.
Klopt maar ik waak wel voor een hoge afschrijving. Ik wil wel een auto die zijn waarde enigszins blijft houden.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 17800
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Elke goed onderhouden (met soms hoge jaarlijkse kosten) 240 zal zijn huidige aanschafwaarde redelijk behouden. Extreem hoge afschrijving is niet (meer) aan de orde. Tenzij je overgaat op LPG. Dat is op dit moment nog ongewenst. Ook veel km's er bij op zetten is waarde verminderend.
Maar successen uit het heden zijn geen garantie voor de toekomst.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11267
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Sareno schreef: 07.07.2022 - 14:49
lint schreef: 07.07.2022 - 11:18 Een Volvo uit de 2 serie is gewoon een leuke auto, moet je van genieten en niet zien als een lange termijn investering.
Klopt maar ik waak wel voor een hoge afschrijving. Ik wil wel een auto die zijn waarde enigszins blijft houden.
Bij een aanschafwaarde die zich op het niveau van een nette 240 bevindt zal de afschrijving wel de minste kostenpost zijn.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T
Nr. 14: '92 240 2.0 Polar
Nr. 15: '22 V60 T6 Recharge Inscription


Non-Volvo: Passat TDI | Superb TDI | A4 1.8 TFSI | 118dA | 218dA GT | Passat TDI | Passat TSI | X1 xDrive 25e

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Sareno
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04.07.2022 - 10:19

Bart schreef: 08.07.2022 - 10:09
Sareno schreef: 07.07.2022 - 14:49
lint schreef: 07.07.2022 - 11:18 Een Volvo uit de 2 serie is gewoon een leuke auto, moet je van genieten en niet zien als een lange termijn investering.
Klopt maar ik waak wel voor een hoge afschrijving. Ik wil wel een auto die zijn waarde enigszins blijft houden.
Bij een aanschafwaarde die zich op het niveau van een nette 240 bevindt zal de afschrijving wel de minste kostenpost zijn.
Eh, help even. Hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 17800
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Exact zoals Bart het zegt. Afschrijving hoef je je wel het minst zorgen om te maken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”