Tikkend geluid (B230F)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stoffelmans
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.09.2014 - 16:52

Hallo,

Ik heb al een hele tijd (dik jaar) last van een tikkend geluid in m'n Volvo 240GL (1990), vooral hoorbaar bij gas geven bij laag toerental, maar wel altijd min of meer aanwezig. Het is duidelijk in de kadans van de cylinders, dus traag tikkend bij lage toeren en snel tikkend bij hoge toeren. Doet beetje aan een tractor denken - ook heel duidelijk hoorbaar door voorbijgangers. Ik heb een paar dagen geleden een opname gemaakt van in de wagen: zie
Er wordt gesuggereerd dat dit te maken zou hebben met de motorsteunen, dus heb ik de voorste twee al vervangen (Skandix). Geen resultaat, geluid bleef hetzelfde. De steun onder de versnellingsbak zag er nog goed uit en heb ik niet vervangen. Moest het van belang zijn: hier heb ik ook een foto van.
Tegelijk nog last van een ander geluid (dat verdwijnt bij het indrukken van het koppelingspedaal), maar dat staat er denk ik los van en zal ik in een ander topic zetten om het niet te verwarrend te maken.

Alvast bedankt voor de reacties!
Stoffelmans
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lijkt op het geluid van een tikkende klep. Ik weet niet of de kleppen gesteld kunnen/moeten worden, maar anders zou je de klepspeling kunnen checken; kan zijn dat er een klep teveel speling heeft. Bij hydraulische klepstoters zou het een defecte klepstoter kunnen zijn of gewoon te oude of te dikke olie. In het laatste geval kan een motorflush en olie verversen (met de juiste viscositeit) helpen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Stoffelmans
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.09.2014 - 16:52

Bedankt voor de reactie! Ik ken er zelf nog maar heel weinig van, maar dat was nu ook wat ik aanvankelijk dacht. Is dat zelf te doen? Of: makkelijk te leren? :-)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het handigste is een Haynes werkplaatshandboek van de 240 aan te schaffen; daar staat alles in m.b.t. sleutelen, probleem oplossen, onderhoud e.d.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Idd even een keer kleppen (laten) stellen.
Gebruikersavatar
Stoffelmans
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.09.2014 - 16:52

Ferrari schreef: 01.07.2021 - 09:15 Het handigste is een Haynes werkplaatshandboek van de 240 aan te schaffen; daar staat alles in m.b.t. sleutelen, probleem oplossen, onderhoud e.d.
Een Haynes heb ik liggen hoor. Maar da's ook niet direct voor leken bedoeld :-) Als je ziet hoe beknopt bv. het wisselen van de motorsteunen erin beschreven staat... niet direct een handleiding om stap voor stap te volgen. Maar anderzijds natuurlijk wel een schat aan informatie.
Sracovlov schreef: 01.07.2021 - 12:41 Idd even een keer kleppen (laten) stellen.
Bedankt, ga ik zeker doen!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”