Ik begon onvoorbereid een beetje te krabbelen en kwam dit tegen... Dus per direct staat dit bovenaan mijn TO DO lijstje.
Nu eerst maar even roestomvormer epoxcy van Dinitrol erover en plakband want ik moet de auto wel gewoon even gebruiken...
De volgende klus aan Olaf
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
December 2017
Motorsteunrubber rechts vervangen
In eerste instantie had ik alleen de bouten aan weerszijden van de rubbers er af gedraaid, maar kreeg het oude rubber er dan niet uit:
Wel het oliefilter verwijderd om wat meer wat werkruimte te creëren. Hier zie je oude rubber vanaf de andere kant:
Om nog wat ruimte te maken heb ik het blok een paar centimeter omhoog gekrikt aan de dynamosteun. Gelukkig geen arbo controle gehad (Volgende keer schaf ik eerst een potkrikje aan)
Vervolgens toch de 3 bouten en de 3 moeren van de aluminium beugels die de motorsteun vasthouden verwijderd. Het geheel kwam redelijk makkelijk los en het oude rubber kwam er direct uit... In twee delen. Blijkbaar was het rubber al helemaal los van de stalen plaatjes. Dat verklaard het bokken bij vlot optrekken.
Hier de nieuw geplaatste motorsteun en op de achtergrond het nieuwe filter:
En dan is het tijd voor zwart sap voor de auto en voor de baas
29 januari
Dit was waarschijnlijk al 60.000km niet meer gebeurd. Kan ook 80.000 zijn...
Motorsteunrubber rechts vervangen
In eerste instantie had ik alleen de bouten aan weerszijden van de rubbers er af gedraaid, maar kreeg het oude rubber er dan niet uit:
Wel het oliefilter verwijderd om wat meer wat werkruimte te creëren. Hier zie je oude rubber vanaf de andere kant:
Om nog wat ruimte te maken heb ik het blok een paar centimeter omhoog gekrikt aan de dynamosteun. Gelukkig geen arbo controle gehad (Volgende keer schaf ik eerst een potkrikje aan)
Vervolgens toch de 3 bouten en de 3 moeren van de aluminium beugels die de motorsteun vasthouden verwijderd. Het geheel kwam redelijk makkelijk los en het oude rubber kwam er direct uit... In twee delen. Blijkbaar was het rubber al helemaal los van de stalen plaatjes. Dat verklaard het bokken bij vlot optrekken.
Hier de nieuw geplaatste motorsteun en op de achtergrond het nieuwe filter:
En dan is het tijd voor zwart sap voor de auto en voor de baas
29 januari
Dit was waarschijnlijk al 60.000km niet meer gebeurd. Kan ook 80.000 zijn...
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
1 februari
Kabelboom door rechterscharnier vervangen onder begeleiding van onze Heidewachtel Tommie . De achterruitenwisser doet het weer! Ik wil nog wel de achterklep netter afstellen/afhangen maar zie nog niet hoe dat kan. Iemand tips?
Kabelboom door rechterscharnier vervangen onder begeleiding van onze Heidewachtel Tommie . De achterruitenwisser doet het weer! Ik wil nog wel de achterklep netter afstellen/afhangen maar zie nog niet hoe dat kan. Iemand tips?
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
2 februari
De kleppen laten stellen door Timen Smit. meteen een distributieriem en v-snaren meegenomen. +krukaspoelietegenhougereedschap
De kleppen laten stellen door Timen Smit. meteen een distributieriem en v-snaren meegenomen. +krukaspoelietegenhougereedschap
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
3 en 4 februari
De onverwachte dorpel...
En de schade aan de rechterwielkastrand. Zo had ik de auto gekocht. Bij de vorige eigenaar heeft 245 op een rotonde een andere auto in zijn zijkant gehad. Behalve een andere deur heeft hij er niets aan gedaan. Compleet rot dus... Dus het naast het buitenscherm ook het binnenscherm helemaal opnieuw op moeten bouwen. Gelukkig viel het in afmetingen mee.
De onverwachte dorpel...
En de schade aan de rechterwielkastrand. Zo had ik de auto gekocht. Bij de vorige eigenaar heeft 245 op een rotonde een andere auto in zijn zijkant gehad. Behalve een andere deur heeft hij er niets aan gedaan. Compleet rot dus... Dus het naast het buitenscherm ook het binnenscherm helemaal opnieuw op moeten bouwen. Gelukkig viel het in afmetingen mee.
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
5 februari
Om 7:00 uur 's ochtends langs een doorgaande weg bij Ede, de 245 uitgevallen... Geen stroom meer! Een paar kilometer gelift naar een tankstation waar ik werd opgehaald door een collega. 's Middags na het werk terug met een maatje van me. Blijkt er een stekkertje van de dynamo los te zitten... Startkabels erop en gaan maar weer.
Om 7:00 uur 's ochtends langs een doorgaande weg bij Ede, de 245 uitgevallen... Geen stroom meer! Een paar kilometer gelift naar een tankstation waar ik werd opgehaald door een collega. 's Middags na het werk terug met een maatje van me. Blijkt er een stekkertje van de dynamo los te zitten... Startkabels erop en gaan maar weer.
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
7 februari
Begonnen met het vervangen van de distributieriem,nieuwe riem en spanrol zitten er op en de beschermkap zit er terug op.
De riem was 101.000 km geleden voor het laatst vervangen!!! (ik heb de auto nu 9.000km in mijn bezit en was mij hier niet van bewust tot vorige week)
75.000 of 80.000 wordt voorgeschreven
Morgen nog de v-snaren afspannen.
Begonnen met het vervangen van de distributieriem,nieuwe riem en spanrol zitten er op en de beschermkap zit er terug op.
De riem was 101.000 km geleden voor het laatst vervangen!!! (ik heb de auto nu 9.000km in mijn bezit en was mij hier niet van bewust tot vorige week)
75.000 of 80.000 wordt voorgeschreven
Morgen nog de v-snaren afspannen.
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het is natuurlijk niet zo dat een riem knapt bij 80.001 km. Gelukkig zit er wat marge in maar bij de aankoop van een auto is dit wel een punt van aandacht.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
@lint De B200F is geen vrijloper dus de kleppen zullen krom slaan.
@Msuigeest 80.001 geloof ik ook wel, maar 101.000 is ietsie meer Mij een te groot risico.
07-02-2018
Het spulletje teruggebouwd. De v-snaren mooi opgespannen.
En hij startte!
Mooi afgemaakt met een nieuwe carterbeschermer.
@Msuigeest 80.001 geloof ik ook wel, maar 101.000 is ietsie meer Mij een te groot risico.
07-02-2018
Het spulletje teruggebouwd. De v-snaren mooi opgespannen.
En hij startte!
Mooi afgemaakt met een nieuwe carterbeschermer.
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Toch geniaal hoe zon riem gespannen word!
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Olaf heeft ons gezin inmiddels veilig op en neer naar London gebracht.
Volgende klus worden de remmen... die klinken beroerd.
Volgende klus worden de remmen... die klinken beroerd.
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Staat er nou een dame in te breken in je auto? Of is dat toch ... ?
Hoe vond jij rijden in Engeland? Het duurde bij mij 250 meter en toen ging het als vanzelf om links te rijden.
Hoe vond jij rijden in Engeland? Het duurde bij mij 250 meter en toen ging het als vanzelf om links te rijden.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
We rijden (Vliegen vind ik niets dus eigenlijk altijd met de auto) al een jaar of 15 geregeld naar de UK ivm familie dus inmiddels aardig gewend
Al moet ik zeggen dat het rijden in een RHD auto het nog makkelijker maakt als je links rijdt.
En die 'inbrekende' mevrouw is de leidinggevende bij mij thuis
Al moet ik zeggen dat het rijden in een RHD auto het nog makkelijker maakt als je links rijdt.
En die 'inbrekende' mevrouw is de leidinggevende bij mij thuis
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dat was bij bepaalde type's redblocks zo (niet alle). Brak daar de riem, dan raakten de zuigers de kleppen niet.lint schreef: Volgens mij kan het bij de 240 niet zoveel schade aanrichten als de riem breekt maar je staat wel stil.
Nieuw riempje erop, boel op tijd zetten, klaar.
laatste Volvo (960) verkocht
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Klopt. Vooral oudere types. Het is helaas een veelvoorkomende misvatting dat ALLE redblocks vrijlopers / non-interference zijn. Timen Smit heeft mij verzekerd dat dit blok, de B200F gewoon in de poeier loopt bij het breken van de distributieriem.dbosker schreef:
Dat was bij bepaalde type's redblocks zo (niet alle). Brak daar de riem, dan raakten de zuigers de kleppen niet.
Nieuw riempje erop, boel op tijd zetten, klaar.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
AHHHH Remklauw linksachter zit helemaal vast... Dat wordt reviseren
Komt even slecht uit.
Komt even slecht uit.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Heb je de remolie al ververst? Met achterstallig onderhoud is dat ook vast niet gebeurd.
De mijne had dat probleem ook, bovendien zat het stekkertje niet op de remcontrole-klep (want dan ging het lampje aan...) Ik heb alle remolie eruit geblazen met de Easybleed en toen volgens de regels weer gevuld: alles prima en het lampje blijft keurig uit nu+ een mooi hard rempedaal.
Zijn de blokken niet te ver versleten, dan klemt de klauw ook vaak. Nieuwe blokken maken hem dan ook weer gangbaarder.
De mijne had dat probleem ook, bovendien zat het stekkertje niet op de remcontrole-klep (want dan ging het lampje aan...) Ik heb alle remolie eruit geblazen met de Easybleed en toen volgens de regels weer gevuld: alles prima en het lampje blijft keurig uit nu+ een mooi hard rempedaal.
Zijn de blokken niet te ver versleten, dan klemt de klauw ook vaak. Nieuwe blokken maken hem dan ook weer gangbaarder.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/