Weer naar Zweden.

De rubriek waar je praat over (reizen naar en verblijf in) de Scandinavische landen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Wij willen met de caravan voor de 2e keer naar Zweden en Noorwegen gaan. We hebben zulke mooie herinneringen hieraan dat we nog een keertje die kant op willen. De 1e keer zijn we via Zweden, Finland naar de Noordkaap gereden en terug over Noorwegen. Maar nu willen we tot Östersund gaan. Vanaf Gotenburg via de E20 naar Karlstad en dan de E45 volgen naar Östersund, Daarna naar Trondheim en langzaam afzakken naar het zuiden. We willen er weer een aantal weken over doen dus we kunnen weer veel bekijken.
Heeft iemand nog suggesties langs deze route? We hebben al wel op het internet gekeken qua bezienswaardigheden, maar je kan nooit genoeg info verzamelen.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40457
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zo te zien neem je de Stenaline naar Göteborg.
Ik ga een volgend keer de Colorline Kiel - Oslo eens proberen.
hoor daar goede berichten over en het schijn veel leuker te zijn dan de toch wat oubollige boten van Stena.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wij zijn vorig jaar ook in Zweden geweest. We stonden in Fastnäs op de Alevi-camping, ongeveer 120 km bijna recht boven Karlstad. Overigens een bekende camping want er stonden meer forumleden die zomer. Even een bezoek gebracht aan Mora wat 2 uur rijden hoger ligt en wellicht meer op de hoogte van Trondheim.

Zweden zelf is bijna spotgoedkoop, zeker de campings. In tegenstelling tot Denemarken waar je voor 50 euro nauwelijks een staplaats hebt op een camping kun je in Zweden 2 of 3 nachten staan. Doe wat Ben schrijft: pak de nachtboot uit Kiel naar Zweden en kom tot rust. En terug uit Noorwegen kun je Kristiansand Hirtshals nemen. Daarna is het nog 1000 km naar midden Nederland. Vergeet Legoland niet aan te doen in Denemarken. Of kies Oslo Duitsland per boot.

Opties genoeg.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Wij zijn deze zomer teruggekomen met de Colorline van Oslo naar Kiel. Een gigantisch schip met 1000(!) hutten voor 1750 personen, ruimte voor 750 personen auto's en 2 dekken voor vrachtwagens. Het geheel heeft een nogal kermisachtige sfeer wat ons niet aansprak, maar dat kan ook aan ons liggen..... wel prima voor elkaar, nette binnenhut, schoon en van alle gemakken voorzien......maar nogal hysterisch vol in de restaurants e.d.

Die overtocht stond dus nogal in contrast met de serene rust die er in Noorwegen aangetroffen hadden, en was voor ons de afsluiting van een rondrit van 2.5 week door Denemarken en Noorwegen. Oversteek op onze heenweg was van Hirthals naar Kristiansand (2.5 uur), daarna omhoog via het skigebied van Hovden daarna Norheimsund en vervolgens naar het 'echte' fjordengebied. Een volle week in het fjordengebied gezeten en daarbij onvergetelijk mooie ritten gemaakt o.m. hoog (1300 m) boven het plaatsje Geiranger - een prachtig maanachtig landschap. Daarvandaan langzaam oostwaarts gegaan richting Oslo.

We waren erg onder de indruk van het land, de prachtige natuur, de vriendelijkheid (en onschuldigheid) van de Noren.(Zo hing er ergens op de deur van een museum "gesloten, maar als je toch naar binnen wilt moet je bij xxxx de sleutel even gaan halen", zo waren we in een supermarktje waar de caissière even weg moest maar gewoon de uitpuilende kassa-la open liet staan. Ze kunnen volgens mij niet bedenken dat et kwaadwillenden zijn.) Praktisch: iedereen spreekt Engels! De gewone wegen zijn vrijwel allemaal 80 kmh en uitstekend berijdbaar, er zijn enorm veel (soms lange) tunnels, tussendoor overtochtjes met lokale ferry's, maar we zijn ook regelmatig uitgeweken naar prachtige onverharde wegen waar AWD erg prettig (zo niet essentieel) was.

We hebben onze rondrit tevoren laten uitstippelen door het Noors verkeersbureau dat voor ons tamelijk uitgebreide reisbeschrijving met bezienswaardigheden heeft gemaakt waar we veel houvast van hebben gehad. Bij gelegenheid wil ik die wel scannen en opsturen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Laatst gewijzigd door Stinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

We overwegen om naar Rostock te rijden en dan met de veerdienst naar Trelleborg. Of van Frederikshaven naar Gotenburg. Daar de E20 nemen. Aangezien we best wel een lange tijd weg kunnen nemen we ook ruimschoots de tijd om midden Zweden en daarna Noorwegen te bekijken. In 2014 waren we al wel bij de Geiranger geweest en omgeving. En wat zuidelijker over de 55 gereden naar de Sognefjord. We hadden toen al een aardige lange reis achter ons (bij thuiskomst totaal 10.080 km) en heel veel gezien. Nu dus even rustiger aan en meer richten op het zuidelijkste deel van Scandinavië.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

Zuid zweden deed ons niet zo heel veel maar altijd leuk in het glasdistrict , kosta boda enzo.. vooral even lunchen in het design museum bij de kosta fabriek, super lunchbuffet voor goede prijs en toplokatie!
scherenkust bij Fjallbacka willen wij ook nog doen want is wel mooi geloof ik , goed te combineren met de boot naar Gotenborg.
dan rijden wij toch vaak naar boven , rustiger en mooier.
Poders hebben een huis in de heuvels bij Salen , leuke regio dicht bij de grens van noorwegen , van daar naar sarna en idre om via FOskros (onveerhard tussen de rendieren door naar funasdalen te rijden. daar omhoog de flatruet over en dan naar Gaddede , volgende hoogvlakte stekkenjok naar vilhelmina , weer heel mooi! op de hoogte van Ostersund ligt geloof ik ook ornskoldsvik , waar fjallraven vandaan komt , daar vind je dus aan de kust de Hoge kust , ander landschap maar leuke plaatsjes en ook erg mooi.

Noorwegen deden we het afgelopen jaar, onze hoogtepunten letterlijk en figuurlijk. Sognedalsvegen en aurlandsvegen !!!

Wij doen het dit jaar ook weer daar in het noorden , met de voor mij nieuwe v50 met een eriba touring troll erachter , 2 jonge kids nu en dus de laatste jaren wat minder km als we gewend waren , maargoed , als ik een vliegenlijntje kan strekken op de rivier ben ik al snel tevreden..

wij doen weer kiel gotenborg denk ik , prima boot en hut , altijd fijn als ik kiel binnenrijd.. niet te ver en dan begint voor mij de echte vakantie..
afgelopen jaar eerst een week in dk gezeten , toen de boot vanaf kristianshaven naar oslo , was ook prima.
de boten stena germanica en stene scandinavia zijn iets simpeler , deze varen vanaf kiel maar zijn gewoon goed. eten is hetzelfde en de winkel heeft hetzelfde ass.

colorline heb ik nog nooit mee gevaren.
ouders pakken wel eens de boot tussen travemunde en trelleborg..
Laatst gewijzigd door hm78 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

@hm78, bedankt voor je reisverslag. We zullen het allemaal eens rustig bekijken. In Vilhelmina en omgeving zijn we in 2014 geweest op weg naar de Noordkaap. Dat is toch weer ruim 300 km verder. We willen van Ostersund richting Trondheim en dan rustig naar het zuiden zakken. En overal lekker de tijd voor nemen. We gaan onderweg ook zo hier en daar geocachen. Een leuke hobby waar je daar bij ook op hele mooie locatie's kan komen. We gaan weer verder met het uitzoeken van de route, al hoewel hij ten alle tijde ter plekke aangepast kan worden.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Plaats reactie

Terug naar “Naar Scandinavië”