oversteek naar Zweden

De rubriek waar je praat over (reizen naar en verblijf in) de Scandinavische landen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

U wel bekend gaan wij deze zomer naar Scandinavië. Het enige wat geboekt is is een camping in Stöllet Zweden. Maar nu de boot nog ...

Voor mijn gemoedsrust zaten we te denken aan een nachtboot. Kiel Oslo of zo. Ding dong 500 euro. En dat om 75 euro brandstof te besparen ... Naar Göteborg lijkt mij ook wel wat. U raadt het al, dan blijft er geen vakantiegeld over. Maar ook Denemarken direct naar Zweden is goed om even te rusten onderweg.

Van E.T. heb ik al eens tips gehad over welke route te nemen maar uit het verleden weet ik nog dat er zoveel routes zijn ... Iets met bomen en bos. :'(
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mark,
De Kip of het Ei? Alles heeft voor en tegens. relaxed op de nachtboot en de volgende dag nog ff naar de camping Traveltime 2 dagen. Kosten navenant. Of je kiest ervoor om 2 dagen door te trappen met een overnachting. Of je kiest er voor relaxed te reizen, 3 dagen wat ook relaxed is. Wij kiezen ervoor viahet veer Puttgarden Rodby en dan de brug te nemen. Zweden is over het algemeen relaxed rijden.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb nog even gedacht om via Oslo te gaan. Daar vandaan is het ook maar 225 km naar Stöllet en dat klinkt erg rustig. Alleen is de km-prijs op de gemiddelde boot 5 keer zo hoog als met de auto.

En ik ga wel voor rust zonder in de heenreis 3 maal de boel op te zetten en af te breken. En we hebben nog 2,5 maanden voor het zover is. Tijd om na te denken en ideeën op te doen dus.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mark,
op tijd stoppen, camping zoeken. Dan pootjes uitdraaien, flesje opentrekken, kaasje erbij....... Volgende dag verder. Wij vertrekken op een zondag en komen de dinsdag erop aan.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Han, dat is altijd de eerste gedachte geweest. Maar wij willen, als het lukt, de kinderen ook kennis laten maken met een "loveboot" ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

waarom niet gewoon rijden naar Zweden.
Goteborg Oslo is prima te rijden. Inmiddels al paar maal gedaan

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Waar wij heengaan ligt in Zweden. Als er sprake is van een boot dan zou dat via Göteborg kunnen zijn maar ook via Oslo. Die stad is namelijk ook de moeite waard om een paar dagen te bezoeken voordat we doorrijden naar Stöllet in Zweden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

We gaan deze zomer ook naar Zweden (2e keer) en aangezien we geen sleurhut hebben vliegen we naar Göteborg en vervolgen onze reis met een gehuurde V70. Dit is 2 jaar geleden ook goed bevallen en is ook redelijk betaalbaar. De overtocht per ferry werd mij ook iets te gortig. In het hoogseizoen zouden we dan met 4 personen alleen voor de ferry ca 1000 EUR lichter zijn.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hirtshals-Oslo of Fredrikshavn-Oslo? Urrtje of drie a vier op zo'n kano en dat is goed te doen. En als je niet al te veel in de slow-motion-vakantie-schietnietop-modus staat pomp je gewoon in een uurtje of 10 met de sleurhut naar Hirtshals. En is dat toch te ver voor één dag dan sta je on de omgeving van Aarhus en rol je de volgende dag in 2,5 uur via de E35 en Hirtshals Motorvej naar de veerboot. Kan niet missen, het einde van de Hirtshals Motorvej is de veerhaven van Hirtshals.
In elk geval vaart daar de Colorline maar er zijn er inmiddels een aantal die vanaf Hirtshals varen.

En wil je via Fredrikshavn dan negeer je net na de tunnel bij Aalborg dus de afslag naar de Hirtshals Motorvej en kom je vanzelf in Fredrikshavn. Volgens mij alleen maar Stena Line naar Göteborg en Oslo.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Boot hirtshals - larvik en dan via Oslo doorrijden. Net even gezicht waar het dorp in Zweden ligt.

Je kan met Colorline of Fjordline over vanaf Hirtshals

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Wij zijn afgelopen zomer (met caravan) heen via Puttgarden gegaan. Prima bevallen. Wel via internet een flex-ticket gekocht. Kost meer, maar je kunt meteen de boot op zodat je niet uren hoeft te wachten. De overtocht is een lekkere onderbreking. Ten opzichte van de nachtboot kost het je al met al misschine een halve dag maar je houdt wel een paarcenten in de zak.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Als je de kinderen echt een "loveboat"-ervaring wilt geven, dan de langere tripjes. Heeft niet mijn voorkeur. Ik ben nog steeds fan van de oude route via Puttgarden en Helsingor. De eerste dag even een reisdag van maken; op tijd weg en je bent aan het eind van de dag in Zweden. De boten zijn mooie rustpunten, die je anders ook zou hebben gepakt. De tweede dag ben je al in Zweden en kan je in vakantietempo doorreizen naar je eindbestemming.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hirtshals is bij mij vandaan 875 a 900 km. Fredrikshavn is 1 km minder ... Dat is me net te veel van het goede. En een overnachting hadden we toch al ingepland want 1450 km in 1 keer doen we natuurlijk niet ... Ook niet als we allebei rijden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dus, overnachting zal plaats gaan vinden in de omgeving van:

* Aarhus (indien ferry vanaf Hirtshals of Fredrikshavn)
* Net voor bij Kobenhavn of net voor Helsingborg (indien via Puttgarden)

Allemaal op grofweg 600 km bij je vandaan. Maar weet wel dat je op Jutland, dus richting Hirtshals, alleen maar autosnelweg hebt en de kans op file's minimaal is. En als je dan een beetje op de snelheid gaat zitten, zeg 100 km/u op de CC dan moet je, met pauze's, in 10 uur op de camping in Hirtshals kunnen staan om de volgende dag geheel relaxed naar Oslo te vertrekken.
Dat is een normale truckersdag qua uren dus moet kunnen.

Mooie camping trouwens! Je kijkt over zee en staat aan de voet van Hirtshals Fyr og fyrhuset en echt op loopafstand van het centrum. De Brugsen op 500 meter, Slagter Vinter om de hoek en een slijterij tegenover de camping. Verder geen last van de vismeelfabriek omdat de wind meestal uit het zuiden of westen komt.

Zo tikkende krijg ik er ook weer zin in. In het hele verre verleden heb ik daar gewerkt en gewoond, in de visfabriek van Eckmann & Hörsel, haringfiletjes maken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Is de autoboot van Gent naar Göteborg geen optie ? Goedkoper en nog leuk ook, maar je doet er wel iets langer over. Ontspannen is het zeker. Staat hier elders op het forum ene verhaal over.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Wij hebben de nodige varianten al gehad en gaan dit jaar over de bruggen die kant op. Vorig jaar een BroPass aangeschaft dus lekker voordelig de bruggen over. Ik vind het geen enkele straf om te rijden en vooral dag één is km maken geen enkel probleem.

Trouwens de overtochten Rostock - Trellenborg en Travemunde - Malmo heb je ook nog. Prijzen en tijden weet ik zo niet, ik weet dat een van de Nederlanders, die daar Varmland woont, deze route wel eens neemt richting Nederland.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Met al die tips en zelf wat gezoek hebben we een route gevonden die lekker rustig te rijden is voor de heenweg.

Eerste rit is naar omgeving Vejle DK. Een kleine 700 km en we zijn daar eerder geweest in 2006 en 2012. Na enkele dagen een paar honderd km doorrijden naar Frederikshavn DK om 's morgensvroeg, na een camping, de boot te pakken naar Göteborg SE en dan direct door naar Stöllet.

De terugweg wordt via Helsingborg SE omdat de dames graag willen winkelen in Kopenhagen ... Daar blijven we dan ook een paar dagen. Hoe het eindigt maakt mij niet zoveel uit, ik heb er zin in!

Overigens lang geleden dat ik in Zweden was. Met mijn ouders en broertjes in 1985, een rondreis van 4 weken, ook door Noorwegen. En in 1986 met een vriendinnetje en zelf met mijn huidige partner in 1995: alleen van Göteborg naar Oslo omdat we een reis hadden gemaakt in Noorwegen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Van Helsingborg zou ik gewoon rijdend naar Kopenhagen gaan. Prima te doen en over de brug/ door de tunnel is best geinig.
Overigens is Vejle en omgeving ook de moeite waard. Schitterende baai. En als je daar een paar dagen blijft zou ik ook naar Aarhus gaan, prachtig centrum. Veel plezier.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

E.T. schreef: Vorig jaar een BroPass aangeschaft dus lekker voordelig de bruggen over.

Wil je eens uitleggen hoe dat werkt en wat het voordeel voor den Hollander is.....?
Onze route wordt;
- Volle Pulle richting het Noorden. We zien wel waar we uitkomen :-)
- Via Puttgarden - Rodby
- Via de brug naar Malmö
- Dan noordwaarts rijden
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Heul simpel Han:

IS GOEDKOPER, en dat vinden zelfs de Twenten leuk
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “Naar Scandinavië”