Ervaringen Vakantie zweden en tips ??

De rubriek waar je praat over (reizen naar en verblijf in) de Scandinavische landen.
Leslie Verhoef
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 14.11.2014 - 20:11

Hallo allemaal.

even paar vraagjes. :D

Ik en mij vriendin en 2 kids gaan in februari naar zweden in de provincie Vastergotland kwa kilometers kan je het makkelijk in een x rijden lijk mij ?
ik wil niet via een Ferry dus gewoon over de weg/bruggen.heeft er iemand hier ervaring mee wat zijn de kosten ongeveer ? En hoe is het weer daar dan in februari ? wij willen graag naar de sneeuw maar niet zo zeer voor het wintersporten maar gewoon voor het oog en het wandelen.

en is een setje sneeuwkettingen nodig daar ? ik heb op mijn xc 70 wel al goede winterbanden dat scheelt al een hoop .

veder zijn alle tips welkom :D


gr leslie
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Verkijk je er niet op hoe vermoeiend rijden onder slechte omstandigheden kan zijn.. ook snelwegen kunnen glad door ijs zijn (halka)
De bruggen zijn ruim 100km om
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tja jij wil niet met de ferry
ik vind het echt een aanrader
je kom fit en fris aan in zweden
als het geld een probleem is , spaar dan even door en ga van de zomer
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kregen forumleden geen korting bij de Stena-line?

Waar TS zijn tour wil starten weet ik niet maar ik zou boven de lijn Göteborg-Stockholm gaan verblijven. Maar in die periode in de winter, waarbij je er dan rekening mee kunt houden dat het er behoorlijk kan spoken, zou ik zonder fatsoenlijke preparatie niet "eventjes" de Zweedse winter in gaan duiken. Sneeuwkettingen, schep en zelfs zaken om je, in het geval dat, warm te houden zijn bijna een "must".

Voor de reis: Kiel-Göteborg met de nachtferrie nemen en verder terdege gaan voorbereiden ten aanzien van uitrusting en verblijf
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Forumleden met een volvocard
Dan krijg je 10% korting
keep calm!, your randomizer is running
Leslie Verhoef
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 14.11.2014 - 20:11

Bedankt voor de tips. Setje sneeuwkettingen hadden we op het werk nog zat. Ik heb ook nog soort touw/band als je verzakt zit dat je je er zelf uit kan treken met vermogen wat je wiel aandrijft. En schep heb ik ook. Kwa rijden over slechte wegen ben ik wel gewend doe heel veel 4x4 rijden met een terrein auto (als hobby) veder als ik Internet moet geloven valt het weer mee in het zuiden/midden zweden. Polen diverse keren geweest en echt noodweer gehad dat we niet meer weg konden met normale auto dan heb je wel voordeel met een xc 70 als grip ? Lijkt mij.

Mvg leslie
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

oh als ik dat zo lees , dan redt je het wel
succes, fijne vakantie !
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
guidof
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 18.10.2007 - 18:16
Locatie: Vaxholm, Zweden
Contacteer:

Zolang je niet naar Noord Zweden gaat hoef je geen sneeuwkettingen mee te nemen, als je tenminste op de openbare weg blijft. Winterbanden zijn daarentegen wel verplicht!

In de 6 jaar dat ik in Zweden woon, heb ik nog nooit een Zweed met sneeuwkettingen gezien.
Gaan Zweden naar het hoge noorden om te skieen, dan monteren ze dubbdäck, winterbanden met stalen noppen. Zelf kom ik in de winter nooit boven de grens Göteborg - Stockholm, dus ik heb gewone winterbanden onder mijn V70 en dat is wel zo makkelijk als je in de winter ook eens naar Nederland wilt rijden.

Veel plezier!
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Leslie Verhoef
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 14.11.2014 - 20:11

Guido ligt er in februari sneeuw in zweden of is dit erg wisselend ?
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Tijdens mijn reizen naar Zweden heb ik altijd de route via de veren Puttgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg genomen. Dat zijn maar korte stukjes, het is betaalbaar, je hoeft niet lang te wachten en mijns inziens een goede en leuke manier om pauze te houden. De route via de bruggen is langer en met de tol nauwelijks goedkoper.

Ik weet niet waar je in Västergötland moet zijn, maar besef dat het reizen in Zweden een stuk langzamer gaat dan in Nederland of Duitsland. Via de snelweg langs de kust naar Göteborg (E6) kan je nog wel redelijk opschieten, maar ga je het binnenland in, dan gaat het allemaal wat langzamer.

Ik ben eind jaren '90 ooit een keer van het uiterste noorden van Västergötland vrijwel non-stop teruggereden naar Den Haag. Dat heb ik onderschat, ik ben ruim 18 uur onderweg geweest en was compleet verrot bij aankomst. Dus sindsdien met tussenstop. Ik weet niet wat er de laatste jaren daar aan het wegennet is verbeterd, maar kijk daarnaar. Succes!
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
guidof
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 18.10.2007 - 18:16
Locatie: Vaxholm, Zweden
Contacteer:

Er ligt in Februari zeker sneeuw in Zweden, maar Zweden is erg groot. Afstand tussen Ystad in het zuiden en Kiruna in het noorden is ongeveer 2000 kilometer.

Vorige winter lag er in februari weinig tot geen sneeuw in zuid Zweden, volgens de statistieken van SMHI.

Maar ga je met de auto naar Zweden in Februari dan moet je voorbereid zijn op de sneeuw. De problemen ontstaan vooral wanneer er tijdens de rit ineens veel sneeuw komt, in combinatie met storm kan dit resulteren in gevaarlijke situaties, ook op de E6 tussen Malmö -Helsingborg en Göteborg. Dit heb ik meegemaakt in 2005. Veel vaststaande vrachtautos op de snelweg en wallen van sneeuw op de weg. Sinds 2013 hebben vrachtautos ook de winterbanden verplichting dus dit zal nu wat beter zijn. De doorgaande snelwegen worden altijd vrij snel sneeuwvrij gemaakt.

Advies is, voordat je vertrekt te kijken naar de voorspellingen en eventueel een dag later of eerder te gaan reizen.

Zelf reden wij altijd de afstand Amsterdam - Göteborg in 1 dag. Ongeveer 600 km tot Putgarden, 250 km door DK en 300 naar Göteborg via E6. Met een langere stop op de boot Putgarden - Rödby.

Gisteren zijn wij van Stockholm (waar we een beetje natte sneeuw hadden), zonder problemen naar Göteborg gereden, waar het ietsje warmer is, ongeveer 7 graden nu.
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

guidof schreef: Maar ga je met de auto naar Zweden in Februari dan moet je voorbereid zijn op de sneeuw. De problemen ontstaan vooral wanneer er tijdens de rit ineens veel sneeuw komt, in combinatie met storm kan dit resulteren in gevaarlijke situaties, ook op de E6 tussen Malmö -Helsingborg en Göteborg. Dit heb ik meegemaakt in 2005. Veel vaststaande vrachtautos op de snelweg en wallen van sneeuw op de weg.
Dan zal dit ook een lekker traject geweest zijn... Het toont niet zo maar dit loopt serieus naar beneden. Zware vrachtwagens komen puffend boven. Bij het koffietentje rechts heb je een leuk uitzicht
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat is inderdaad een leuke helling voor een autosnelweg Walter. Moet je (van noord naar zuid) toch even naar zijn 3 met de sleurhut erachter.
'kWeet nog een ritje in november 2002: even naar Karlstad voor een concert van Roxette. (2 dagen heen & 2 dagen terug; wat natte sneeuw)
Rond 19.00uur die helling af en een schitterend uitzicht met lichtjes: alsof je in de cockpit van een vliegtuig zat dat ging landen......

Mijn tip: neem de ferries Putgarden - Rodby & Helsingör - Helsingborg: voor de broodnodige rust (benen strekken) en gelijk lunchen / dineren
Die H-H duurt trouwens maar 20 minuten, dus erg snel eten dan.....
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ik nam bewust de brug, scheelt veel tijd omdat het stukje tussen Kopenhagen en Helsingör niet echt op schiet. Daarbij is het een machtig bouwwerk om te zien
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je hebt gelijk Walter:
die brug over de Sont gaat veel sneller en bied een heel mooi uitzicht.
Nog leuker: net naast de brug aan de Malmö zijde kan je heerlijk overnachten.
Zowel op de camping daar, als (onze voorkeur) op de parkeerplaats.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

in de winter pak ik de boot, in de zomer de bruggen
Leslie Verhoef
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 14.11.2014 - 20:11

Allemaal alvast bedankt voor de tips en ervaringen ik ga na het weekend veder kijken hoe ik ga rijden. Aangezien ik nu op vakantie ben en heel slecht internet is.


Oja zijn er mensen bekend in ljungsark ?
Is ter hoogte van goteborg dag ik daar gaan wij heen namelijk is redelijk zuidelijk .

Mvg
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Kiruna is gaaf! Nu -30 graden en op de piste ligt sneeuw!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Leslie Verhoef
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 14.11.2014 - 20:11

dat is wel een stukje hoger ;-)
Gebruikersavatar
guidof
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 18.10.2007 - 18:16
Locatie: Vaxholm, Zweden
Contacteer:

Paul schreef: Kiruna is gaaf! Nu -30 graden en op de piste ligt sneeuw!
Gisteren was het nog iets kouder in Kiruna volgens de Noorse tv...

Afbeelding

:'(
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Naar Scandinavië”