Range xc40 recharge serieus laag

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

mga1600 schreef: 04.02.2021 - 17:18 P.S. In de software versie van januari zit waarschijnlijk die extra vrijgemaakte accucapaciteit in verwerkt waar eerder over werd gesproken en geschreven.
Want toen ik net, bij 88% lading, aan Google vroeg wat de resterende range is, kreeg ik als antwoord ca. 320 km. Voor 100% lading zou dat dus in de buurt van de 350 komen. Eerder was het voor 100% ca 300 km.

Even afwachten hoe het in de praktijk zal zijn, maar dit begint er (voor de huidige temperatuur) in ieder geval een beetje op te lijken....

Ik heb verder de indruk ( maar kan ook toeval zijn natuurlijk) dat ik de warmtepomp nu af en toe hoor. Eerder was dat niet het geval. Misschien is de verbeterde aansturing daarvan ook onderdeel van de januari update?
Ik heb uiteindelijk de December update gehad (zal ik de systeem data moet geloven)
Toen ze de sleutels af kwamen geven, begon het alarm weer spontaan te loeien en concludeerde de monteur dat het updaten niet geholpen had voor het alarm.
Hierop hebben besloten (weer) een bug report aan te maken en de interieur sensoren uit te schakelen tot er weer een oplossing is....
Gelukkig was de 3G verbinding wel weer up and running, ook voor het eerst na 7 dagen. Wat me opvalt is dat na het wegvallen van het signaal deze weer opgepakt wordt bij terugkomst. dit leek de vorige versie niet te doen.

De grootste wijziging was wel de range. Hoe het komt weet ik niet, maar toevallig moest ik een rit rijden die ik eerder ook het gereden en tot mijn verbazing was het verbruik bij terugkomst enorm gedaald. van gem 30,5Kw/100 naar 24.3Kw/100. Voor het gemak gooi ik dit op de update aangezien de temperatuur ongeveer op hetzelfde zat als de vorige keer (5-6 graden). Nog steeds niet wat bel;ooft is. maar toch 20% beter.

Wat betreft de onepedal drive, daar wordt van gezegd dat deze voor snelweg beter uitgezet kan worden, aangezien ik geen zin heb om steeds aan die instellingen te rotzooien zet ik hem dan gewoon uit. Alleen werk de automatisch handrem dn niet meer......ik doe waarschijnlijk iets fout? (zou wel erg amateuristisch zijn nl., mijn Skoda had dit 4 jaar geleden al.)

Al met al De december versie brengt naar mijn mening een betere verbinding en betere range.... maar er is nog een hoop te winnen.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

hansfilm schreef: 05.01.2021 - 19:46 Ik rijd nu bijna 3 weken met de nieuwe electrische volvo. Hiervoor heb ik jarenlang een jaguar XJ8 gereden. Een flinke slurper wat betreft benzine. Gemiddeld gebruikte ik denk ik voor 100km 12 liter benzine. Niet echt zuinig dus. Dat wist ik bij de aanschaf en het was voor mij niet echt een probleem. De tankinhoud was zo'n 70 liter dus ik kon een flink eind rijden. Alleen ff schrikken bij iedere tankbeurt, want ik rekende altijd 100 euro af.

Nu heb ik deze Volvo P8 electric. Waanzinnige fijne auto. Heb het gevoel in een ander tijdperk te rijden, Maar wat mij beloofd werd, dat de volvo een range zou hebben van ongeveer 400 km is waanzin. In de eerste week heb ik serieus gedacht dat ikzelf het probleem was. Dat ik iets verkeerd bij het laden had gedaan. Maar dat was niet zo. Rij heel normaal. Eigenlijk als een ouwe slak, maar dat vind ik geen probleem.

Ik snap werkelijk niet dat deze belofte wat betreft de actieradius juridisch in de haak is om de P8 op deze manier te verkopen? Dit is echt volksverlakkerij. Wanneer je in de kou met volle accu's 350 zou kunnen rijden, dan zou ik dit nog kunnen accepteren. Maar ik rij van mijn woonplaats, waar ik misschien 10 km heb rondgereden, naar Amsterdam (60 km), moet daar op wat adressen in de stad zijn en rij weer terug. Ik denk dat ik in totaal zeker onder de 200 km die dag heb gereden. Ik weet niet meer precies hoeveel ik nog over had, maar het was iets van 15 procent. Dat betekent dat ik elke dag aan die laadpaal moet hangen. Mijn gemiddelde KWH per 100 km is overigens 27,2

Het vervelende is nu dat ik constant met die inhoud van de accu's bezig ben. Dat is toch een vreemde gewaarwording voor iemand die jarenlang in een oude jaquar heeft gereden! En ik weet niet wat nu goedkoper is: mijn oude jag of de nieuwe electrische volvo. Absurd.

Ik heb morgen een afspraak bij de volvo-dealer.
Ik denk dat je je dan beter had moeten verdiepen in het rijden met een EV. De 409 km wltp is alleen vergelijkingsmateriaal onder gestandaardiseerde niet realistische omstandigheden. Voor bepaalde Tesla’s staat er 530 km terwijl die nu ook niet verder komen dan 350.
Volvo scoort niet goed met get verbruik, maar heette al beloofd aan het rendement te werken en de eerste tekenen zijn er:
Na de 8 januari update reed ik vrijdag over een afstand 117 km een gemiddelde van 23,7 kWh/100 km ofwel een realistische range van een dikke 300 km.

Op de polestar site staat een range calculator waarop je de invloed van de temperatuur goed kunt zien, overigens staat er ook een grafiek in het manual van de P8 over dat onderwerp.
Aan de paal voorverwarmen scheelt alvast een heel aantal kWh’s.

Na de update hoor ik de warmtepomp nu ook af en toe op momenten dat ik het eerder niet hoorde. Ook dat zal helpen.

Zoals iemand met veel EV ervaring op het andere forum al zei: dit is de ideale tijd van het jaar om EV te gaan rijden - straks wordt het alleen maar beter......
C40 Ultimate Twin
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Hoor je de warmtepomp? Hoe klinkt dat aangezien ik hem moet hebben maar werkelijk geen flauw idee heb waar hij zit of hoe hij werkt. Maw ik twijfelde al of het er überhaupt op zit. (Ja ik heb hem wel besteld, was een optie)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bro schreef: 09.02.2021 - 13:06 Hoor je de warmtepomp? Hoe klinkt dat aangezien ik hem moet hebben maar werkelijk geen flauw idee heb waar hij zit of hoe hij werkt. Maw ik twijfelde al of het er überhaupt op zit. (Ja ik heb hem wel besteld, was een optie)
Een beetje suizen en een hele lichte trilling, niet storend maar wel waarneembaar. Ik ga er van uit dat het de pomp is.
C40 Ultimate Twin
Hbek
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.02.2021 - 09:58

Beste Bro,

Kun jij een foto van de lampjes van de deuren met logo sturen?
Heb jij de "For Volvo" of de "R-design" besteld voor de XC40?

Ik hoor je graag.

Groeten
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Hbek schreef: 17.02.2021 - 11:47 Beste Bro,

Kun jij een foto van de lampjes van de deuren met logo sturen?
Heb jij de "For Volvo" of de "R-design" besteld voor de XC40?

Ik hoor je graag.

Groeten
Ik kan de mijne niet meer terugvinden in de store maar deze worden bij dezelfde aangeboden
Afbeelding
https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... 16102696.1

For Volvo
Afbeelding
Instructie hoe het deur paneel eruit te halen:
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break,

laten we ons niet verliezen in off topic details svp.
Dat voorkomt dat we straks niet meer weten waar het over gaat.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

De temperatuur is toch een erg bepaalde invloed op de range. Gisteren reed ik naar huis (11gr) en ik kwam uit op een verbruik van 20,2 kWh/100km. Een dergelijk laag verbruik had ik nog niet gehad sinds november 2020. Afgelopen weken kwam ik niet onder de 30 kWh/100km
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3116
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Met dat verbruik kom je aan een range van 350km. Wat wel meespeelt is:
wat was de afstand
wat was het type weg (rijksweg, provinciale weg of stad)
wat was de maximum snelheid
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

verwarming kost echt serieus veel energie
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

TonH53 schreef: 18.02.2021 - 11:08 wat was de afstand
wat was het type weg (rijksweg, provinciale weg of stad)
wat was de maximum snelheid
Dat klopt.
Ik vergelijk het traject wat ik regelmatig rijd. Dus omstandigheden (behalve de temp) zijn eigenlijk gelijk. En dan is het verschil erg groot.
Het gaat maar om een kort stukje 12 km, stad en provinciale weg. Max 85 km/hr
Net een 25 km gereden met de helft autoweg 110 km/hr. en hier kwam ik uit op 22,5 kWh/hr.
PTiebosch
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.02.2021 - 18:38

Ik heb sinds 4 februari 2021 mijn Volvo XC40 P8 (met waterpomp). Het verbruik (ongeconditioneerd) is in de afgelopen maand hoog en komt op een actieradius van 200 tot 250 km. Dit komt precies overeen met een analyse van bijgevoegd YouTube filmpje. Hij geeft aan dat dit ongeveer 300 tot 350 km zal zijn in de zomer. Afwachten dus.

Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Vandaag (17 oC) 35 km gereden met een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km. Niet boven de 80 km/hr gereden, maar wel met het dak open. Volgens mij hadden ze de eerste auto's pas na de winter op de weg kunnen zetten. Was er ook weinig gemopper over de range geweest.
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

henkchroom schreef: 25.02.2021 - 21:11 Vandaag (17 oC) 35 km gereden met een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km. Niet boven de 80 km/hr gereden, maar wel met het dak open. Volgens mij hadden ze de eerste auto's pas na de winter op de weg kunnen zetten. Was er ook weinig gemopper over de range geweest.
Wile software versie heb je? 17 is wel heel laag, ik kom niet lager dan 24,4
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Software versie weet ik zo niet. Zal vanmiddag wel kijken.
Vanmorgen bij 7oC de verwarming eens uitgedaan.
Over de 11 km een verbruik van 19,5 kWh/100km.
Als ik de verwarming aan gestaan zou hebben, dan was ik waarschijnlijk op ca. 25 kWh/100km uitgekomen.
De verwarming van het interieur kost dus wel erg veel stroom. (ik heb geen warmtepomp)
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

henkchroom schreef: 26.02.2021 - 07:03 Software versie weet ik zo niet. Zal vanmiddag wel kijken.
Vanmorgen bij 7oC de verwarming eens uitgedaan.
Over de 11 km een verbruik van 19,5 kWh/100km.
Als ik de verwarming aan gestaan zou hebben, dan was ik waarschijnlijk op ca. 25 kWh/100km uitgekomen.
De verwarming van het interieur kost dus wel erg veel stroom. (ik heb geen warmtepomp)
Ik heb wel een warmtepomp. Gemiddelde snelheid is dan ong. 80?
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Gemiddelde snelheid is rond de 50 km/hr.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik zit rond de 20,3 kWh/100 km gemiddeld over een aantal ritten van ieder ongeveer 80 km. Kachel op 20, stoel en stuurverwarming op 1 streepje aan.

Er is overigens een OTA update aangekondigd waarbij ook het laden en de range zou worden verbeterd.

https://www.automotiveworld.com/news-re ... -recharge/
C40 Ultimate Twin
Cysouw
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.02.2021 - 23:08

20,3 Kwh? Lijkt mij onmogelijk
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Dit is zeker niet onmogelijk, maar hangt wel van de buitentemperatuur af. Ik heb ook al wel rond de 17 kWh/100km gezeten na een rit. Wel een korte rit bij ca. 16gr C.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”