Range xc40 recharge serieus laag

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Plaats reactie
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Na ongeveer 1000 km moet ik vaststellen dat in dit weer (3-5 graden) de range zonder precondition teleurstellend is.

Ik heb gisteren voor vertrek de auto geconditioneerd met de timer (immers de app werkt nog niet) en de accu naar 100% geladen.

Ik heb vervolgens voornamelijk snelweg gereden 110 km op cruis control, stoel en stuur verwarming laag geen passagiers. Geen gekke acceleratie etc.

Onderstaand de foto’s, dus 260 met een geconditioneerde batterij op 100%. Dat komt ongeveer overeen met de ev-database

Deze ochtend ben ik gaan rijden zonder conditionering (3 graden) en dan kom ik op 15km per 10%. Wat zou betekenen 135km op 90%.

De schattingen van de ev-database komen in de eerste situatie overeen, echter zonder conditioning zijn dramatisch slechter.
https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo- ... D-Recharge

Zijn er andere P8 rijders die gelijke ervaring met range zonder precondition of is het alleen bij mij het geval?
En is er al iemand die iets weet over de app beschikbaarheid?


Onderstaand een overzicht van de accustanden met preconditioning

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

On call is er Q2 2021
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Misschien was de warmtepomp een een optie geweest, voor een optimale actieradius.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de actieradius van andere P8 rijders.

Rijlogboeken in de VOC app pas in Q3 2021, net zoals Apple Carplay.
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

The Mechanic schreef: 06.12.2020 - 20:47 Misschien was de warmtepomp een een optie geweest, voor een optimale actieradius.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de actieradius van andere P8 rijders.

Rijlogboeken in de VOC app pas in Q3 2021, net zoals Apple Carplay.
Ik heb een warmte pomp, vandaar dat het zoveel uit maakt of je conditioneert of niet
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Ik zit na 700 km op 30,2 kWh/100km. De range is daarmee duidelijk minder zijn dan de WLTP norm. Maar voor mij voorlopig genoeg.
Ik wel voornamelijk kleine stukjes gereden. Ik merk wel dat bij een wat langere afstand (> 20 km) het gemiddelde verbruik duidelijk onder de 30 kWh/100 km zakt.
Ik heb overigens geen warmte pomp.
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Zal ik wel weer een maandag ochtend monster hebben. Gisteren flikkerde er een bodemplaat vanaf, heel het ophang systeem van de plaat afgebroken. De onderdelen moeten uit zweden komen dus heb ik nu een leen auto.
Fijn binnen een week met stukken in de garage
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Verschrikkelijk balen dit voor je en ik kan me de teleurstelling heel goed indenken. Ik zou vooral willen meegeven: rustig blijven ademhalen en vooral niet vergeten te genieten. Ook bij Volvo werken gewoon mensen en dus worden er fouten gemaakt. Je zelf daarover opwinden (hoe terecht ook) gaat je niet helpen. Het komt goed!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Gouwe schreef: 10.12.2020 - 06:22 Verschrikkelijk balen dit voor je en ik kan me de teleurstelling heel goed indenken. Ik zou vooral willen meegeven: rustig blijven ademhalen en vooral niet vergeten te genieten. Ook bij Volvo werken gewoon mensen en dus worden er fouten gemaakt. Je zelf daarover opwinden (hoe terecht ook) gaat je niet helpen. Het komt goed!
Balen: ja
Boos: nee
Ik begreep dat het allemaal nieuwe onderdelen zijn. Ik heb in het verleden vaker autos uit de folder besteld. Zeker het eerste kwartaal komen er “dingen” naar boven die alleen naar boven komen met grootschalig produceren. Hier wordt bij de eerste beurt actie op genomen door de fabricant of als het niet kan wachten volgt er een terugroep actie.
Het is alleen wel zuur als het jezelf overkomt.

Mijn mening over de auto is bijna niet veranderd, alleen de radius is een puntje.

Ik hoop stiekem dat de bodemplaat los heeft gezeten en zo extra weerstand gegeven heeft. Dan zou de range ook verklaard zijn.

We wachten af, ik heb mijn 1043 beurt iig gehad straks ;-)
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Mijn P8 heeft gisteren een software update gehad. Inmiddels is de voorverwarming ook via een timer in te stellen. Nog niet via de app. De voorbereiding zit er al wel op, maar verbinden lukt nog niet.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

30 kWh/100 km is wel pittig vind ik winterbanden en grote wielen zullen sowieso niet helpen en het blijft natuurlijk een wat hogere auto zo'n SUV. Preheaten gaat in iedergeval helpen om je accu goed te kunnen benutten en minder energie te verliezen aan verwarming
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

henkchroom schreef: 10.12.2020 - 10:01 Mijn P8 heeft gisteren een software update gehad. Inmiddels is de voorverwarming ook via een timer in te stellen. Nog niet via de app. De voorbereiding zit er al wel op, maar verbinden lukt nog niet.
Ik heb die updat mogeijk al aangezien ik al een timer kon instellen, weet je wat de datum van de updat is?
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Geen idee, ik heb mijn auto op 16 november gekregen. En toen kon ik nog geen timer instellen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

In dat verbruik van 30 kWh/100 km zal wss ook het vermogen zitten wat nodig is om te verwarmen? Dan kan ik me er met dit weer en zonder warmtepomp iets bij voorstellen
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

NielsPHEV schreef: 11.12.2020 - 07:34 In dat verbruik van 30 kWh/100 km zal wss ook het vermogen zitten wat nodig is om te verwarmen? Dan kan ik me er met dit weer en zonder warmtepomp iets bij voorstellen
Dat heeft er zeker mee te maken. Op dit moment blijft het bij afstanden tussen de 10 en 20 km. In het begin ligt het verbruik nog (ver) boven de 30 Kwh/100 km. Na ca. 10 km ligt het verbruik er onder. Als ik per keer verder zou rijden, zakt het gem. verbruik ook.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Op het “ Grote P2/P8 topic” van tweakers worden heel veel ervaringen over range en het laden vaak gedeeld. Dat kou een issue is gemeenzaam bekend, geldt voor alle EV’s.

Daar in dat topic vindt je meer houvast dan aan de algemeenheden die hier geroepen worden door niet-elektrische rijders omdat het daar allemaal P2 en P8 rijders zijn. Over laden, range, updates, truukjes etc. ben je dat op het betere adres.

Het is een erg rommelig forum maar de informatie is relevant en soms diepgaand. Er zit bijvoorbeeld iemand die aan de ontwikkeling meewerkt bij Volvo en af en toe een kijkje in de keuken mag geven . Er zijn ook echte rekenmeesters die de boel haarfijn analyseren en je in detail vertellen hoe je de balans tussen rijden van lange afstanden en tussentijds laden hey beste kunt aanbrengen.

Ik vind het jammer en doodzonde dat al het P8 verkeer daar plaatsvindt en niet hier, maar wat betreft P8 informatie ben je daar echt veel beter uit! Ik heb daar al meermaals over het Volvo-forum gesproken en mensen hebbben hier wel rondgekeken maar zeggen “ het gast daar niet over de elektrische auto’s “ en haakten weervag.

Wellicht dat Ben daar op die plek wat reclame voor dit forum moet gaan maken om die stroom om te buigen omdat het hier straks ook voor de volgende elektrische Volvo modellen en de volgende generatie ICE Volvo’s die ook het Google systeem krijgen een bron vsn informatie is.

Maar concreet over kou en accu’s en warntepompen is dit Duitse filmpje een interessante bron (weliswaar betreft het een ID3, maar toch):
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Elke elektrische auto vindt de koud wat minder. Mijn E-Golf is ook van 280-315km naar 180-190km range gegaan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dan heb je met Groningen-Rotterdam dus een uitdaging.
Ik slinger straks mijn spaar dieseltje weer vol en kan weer 850km, en zet ik hem vast en heb niet teveel EV voor mij op de snelweg dan lukt 1000km ook.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Blijft toch wel een punt die beperkte actieradius. Het zorgt bij mij nog steeds voor twijfel over een eventuele elektrische opvolger van mijn V90.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

lint schreef: 11.12.2020 - 12:13 Blijft toch wel een punt die beperkte actieradius. Het zorgt bij mij nog steeds voor twijfel over een eventuele elektrische opvolger van mijn V90.
Er schijnt volgend jaar een versie te komen met enkele motor. Ik verwacht dat die een betere range heeft. Maar dat is speculatie.
Daarnaast moet er nog veel geanalyseerd worden in de rijgegevens en wordt er mogelijk nog het een en ander aangepast om de range te vergroten. Ook dat is speculatie maar wie weet.

Het is allemaal nieuw en dus moet er nog uitgebreid praktijk worden getest.
Bijv die bodemplaat bij mij is opgestuurd incl steunen voor onderzoek. Puur omdat ze het voor willen zijn dat er overal platen af vallen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

kleiner is minder, minder vermogen is minder actieradius
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”