amazon raakt snel oververhit

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Henny1405
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.08.2020 - 09:49

Ik heb sinds 2004 een Volvo Amazon bouwjaar 1968.
De auto rijdt probleemloos, start direct. Behalve wanneer de buitentemperatuur ruim boven de 20 graden is,
en dat is het de afgelopen tijd regelmatig geweest. De auto start moeilijker, bij het wachten voor een kruising
of voor een stoplicht moet ik opletten dat de motor niet afslaat. Het rijden in een file is een ramp.
De verwarming en de aanjager aan, ramen open en hopen dat de temperatuur zakt. De meter komt tegen het witte aan.
Ben benieuwd of meer Amazon rijders dit probleem kennen.

nog een ander iets wat op zich geen probleem is: Irritatie en a- sociaal gedrag van andere weggebruikers tov van mijn auto die niet al te snel is.
Gelukkig zijn er ook positieve reacties.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik ben dan wel geen Amazone rijder, maar een algehele controle vh koelsysteem is wel aan te raden, verdachte in deze, zijn de thermostaat en radiateur (verstopping uit- en/of inwendig)
En a-sociale rijders kom ik ook (helaas) iedere dag tegen, dat is niet typisch iets tegen amazone rijders.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het koelsysteem van een Amazon is geen hogere wiskunde. Bij oververhitting denk ik dan ook, net als voorgaande schrijver, aan een verstopte radiateur of de thermostaat.
Een volledige en grondige reiniging van het koelsysteem met inspectie van bovengenoemde onderdelen kan al heel veel schelen.

Dit is overigens geen typische Amazon kwaal, ook bij andere types en merken kan dit voorkomen. Een koelsysteem raakt door de jaren heen wel eens vervuild.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zoals jij de problemen omschrijft, lijkt het dat er onvoldoende koeling is door de rijlucht. Daarom eerst de radiator nakijken: mogelijk veel externe vervuiling door vliegjes e.d. Mogelijk ook interne vervuiling door verkalking (doorspoelen dus). Beetje googelen en je zult wel schoonmaaktips tegen komen (maar wees voorzichtig met de hoge druk spuit, kijk eerst of je met de waterslang vuil los krijgt, het beste is vanuit de motorruimte naar voren door de radiator heen). En nieuwe koelvloeistof is natuurlijk ook altijd goed, wanneer heb je die voor het laatst ververst? En de riem van de ventilator, is die nog in orde, of slipt deze enigzins zodat de ventilator niet snel genoeg draait. Als de auto goed op temperatuur komt dan lijkt me de thermostaat in orde.

Als laatste de koelwaterpomp, tenminste als er imitatie in zit. Dan kunnen de schoepjes van plastic zijn en deze breken wel eens af.

Ikzelf rijd regelmatig mijn 200D en trek me niet zoveel aan van de stresskippen. Als ze weinig afstand houden dan mogen ze heerlijke, onversneden dieseluitlaatgassen inademen. En dat gun ik ze dan ook wel :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik zou eerst eens uit proberen te vinden wat de werkelijke water temperatuur is, de zender zit boven in de cilinderkop. Bij mijn Amazon staat de meter bij 85 graden bijna op 3/4 van de meter, zodra ik de auto uitzet loopt deze op tot het einde van de meter.

Zoals hierboven al is aangeven zou je het koelsysteem kunnen spoelen, vernauwingen in het koelsysteem na al die jaren wil wel eens vaker voorkomen. Kan geen kwaad, baat het niet het schaad ook niet.

Een slecht afgestelde ontsteking en/of carburatie wil ook voor een verhoogde motortemperatuur zorgen.

Dat van die mede a-sociale weggebruikers herken ik gelukkig niet, duimpjes zie ik wel geregeld. Nu is mijn Amazon redelijk vlot met een B20 met dubbel carbs en snelle nokkenas, maar ook een standaard B18 moet gewoon normaal met het verkeer mee kunnen komen.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Bij de Buick had ik veel koelproblemen, zeker bij fileverkeer. Ook wilde hij lang niet stationair lopen en daarna zelfs helemaal niet meer aanslaan. Revisie van de carburateur (lees: revisieset gekocht en lomp alles vervangen) en hij loopt weer. Zuipt wel een bak meer, maar koelproblemen zijn er ook niet meer. Samenvattig: loopt de auto niet te arm waardoor alles warmer wordt? Dat veroorzaakte bij ons vaperlock.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Zou beginnen met het koelwater af te laten. Als het volledig bruin is van kleur, gelijk de boel doorspoelen.
Hebben wij destijds gedaan door een sopje te maken van wat lepels soda zout op te lossen in 5 liter warm water, daarmee de wagen gevuld, bijgevuld en ontlucht tot het goeie niveau en zo een flinke rit gereden rond de gemeente, water er terug af en nog 2 maal met strijkwater (kalkvrij) hetzelfde, dan kwam er weer zuiver water uit het blok wat er ons op wees dat het systeem wel vrij proper was terug.
De radiator is vrij eenvoudig te demonteren, die eventueel ook eens doorspoelen met de tuinslang en alle mogelijk richtingen.
Nieuwe thermostaat erop en terug afvullen met nieuwe koelvloeistof.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ohw ja, een slecht afgestelde carburateur wil dan ook, zeker in combinatie met een mogelijk al verminderd koelvermogen, problemen geven met starten.

Dus die combi's eens goed bekijken.

Succes met het rijdend houden van je Amazon.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met de Amazon heb je gelukkig nog ouderwetse techniek, is altijd makkelijker om problemen op te lossen,. Succes.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ik rij nu zo'n 20 jaar Amazon, voor een boodschapje, af en toe werk, een vakantie, een klassieke rally, koud, warm en in de file, zo rond de 10.000 km per jaar en heb alles op gebied van warmlopen wel meegemaakt, begon met een redelijk standaard B18 blok met Zenith carb en die had ook al de neiging om snel warm te worden, tenminste, als je de originele temperatuurmeter moet geloven; en daar zit al een deel van de problemen, die meter zit op de warmste plek van de motor en is niet echt nauwkeurig, als je in de verte een stoplicht ziet vliegt de meter al in het rood; ik heb ooit wel eens geopperd dat voor de meeste Amazons de warmte problemen over zijn als je de temperatuurmeter afplakt...…
vreemdgenoeg heb ik nl. ook nog nooit een Amazon met kokende motor gezien terwijl elke startende Amazon rijder over de warmteontwikkeling begint.....
zoals al eerder hiervoor is gezegd moeten radiateur, thermostaat en afstelling goed en schoon zijn; dan zijn er nog enkele modificaties mogelijk: thermostaat met iets andere waarde, dikkere radiator, elektrische fan (bv. Kenlowe) die aanslaat als je in de file geraakt en een oliekoeler; in principe zou het allemaal niet nodig moeten zijn maar het werkt wel en is rustgevend, zeker gecombineerd met een goede VDO watertemperatuurmeter
Henny1405
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.08.2020 - 09:49

Vaak gedacht om lid te worden van het Volvo-forum en had het echt eerder moeten doen.
Geweldig al die moeite die genomen is om mijn vraag te beantwoorden met de nodige adviezen waar ik zeker iets aan heb.
Dankjewel!
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

naast de kennis die aanwezig is op dit forum wil ik je graag verwijzen naar de Volvo Klassieker Vereniging, bij deze club gaat het uitsluitend om de klassieke Volvo, is alle kennis over de klassieke Volvo aanwezig en beheert men een magazijn met zeer veel onderdelen; er is uiteraard ook een forum en FB pagina, kijk op www.volvokv.nl
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Bovenstaand kan ik alleen maar onderstrepen, fijne club met veel kennis!
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”